‘Werknemers leggen lat steeds lager’

Jan Denys
“Meestal merken we dat het belang van werkzekerheid daalt als het economisch beter gaat. Dit jaar dus niet” (Jan Denys, arbeidsmarktdeskundige Randstad)

‘Ken je dit bedrijf en wil je er werken?’ De twee vragen waarmee Randstad België al 11 jaar op rij op zoek gaat naar de ‘aantrekkelijkste werkgever’. Na jarenlange suprematie van de farma- en de baggersector gaat de award dit jaar naar het verrassende Techspace Aero, een Waals lucht- en ruimtevaartbedrijf. En er zijn nog verrassingen.

"Werknemers leggen de lat steeds lager", analyseert Jan Denys de resultaten van deze Randstad Award. De uitleg: hoewel ze alle sectoren aantrekkelijker vinden om in te werken dan vorig jaar - volgens Denys het gevolg van de economische conjunctuur - zit de perceptie over hoe het er aan toegaat in de bedrijven zelf, al jaren in dalende lijn.

Bouwstenen

Nog nooit scoorden de bouwstenen waarmee Randstad de ‘employer brands’ van de Belgische bedrijven meet zo laag. De Randstad Award onderzoekt zowel welke bouwstenen een bedrijf aantrekkelijk maken als hoe bedrijven scoren op die bouwstenen. Wat het eerste betreft, zijn er weinig verrassingen. De top 7 van wat een bedrijf aantrekkelijk maakt, is identiek aan vorig jaar. Ook nu spant werkzekerheid de kroon. De respondenten hechten er zelfs nog meer belang aan dan in 2010.

"Meestal merken we dat het belang van werkzekerheid daalt als het economisch beter gaat", zegt Denys. "Dit jaar dus niet. Misschien heeft het te maken met de politieke crisis, of de economische strubbelingen in de Europese muntunie."

Hoe groot de impact van werkzekerheid op de aantrekkelijkheid van een bedrijf ook mag zijn, geen enkele werkgever loopt er te koop mee. "En wel om de eenvoudige reden dat ze het niet kunnen beloven. De enige jobaanbiedingen die naar werkzekerheid verwijzen, zijn die van publieke instellingen", aldus Denys.

In populariteit wordt werkzekerheid ook dit jaar gevolgd door de financiële gezondheid van een bedrijf en de werksfeer. De lonen volgen pas op de vierde plaats.

Hype voorbij

De grote verrassing zit, zoals gezegd, in hoe bedrijven op al die elementen scoren. Op werkzekerheid en toekomstmogelijkheden binnen het bedrijf na, krijgen ze allemaal een flinke knauw. Vooral de kwaliteit van het management en de financiële gezondheid moeten het ontgelden. Maar ook de jobinhoud, de balans werk-privé en de werksfeer dalen in de achting van de werknemer.

Met de slechtste scores voor alle bouwstenen sinds 2003 lijkt het erop dat het publiek steeds negatiever naar bedrijven kijkt. Denys: "Onze studie bevat enkel bedrijven met meer dan 1.000 werknemers. Het zijn ook die bedrijven die het vaakst negatief in het nieuws komen. Ik bedoel maar: ontsla 150 werknemers en je komt in beeld. Werf er 300 aan en niemand kijkt ernaar."

Een gebrek aan aandacht is er dit jaar ook voor het element ‘milieu en maatschappij’. Tijdens de vorige edities van de Randstad Award gooide het duurzame karakter van een bedrijf alsmaar meer gewicht in de schaal. Dit jaar gaat het terug naar af. "Ofwel is de hype voorbij, ofwel is iedereen er tegenwoordig zo hard mee bezig dat het in de ogen van de werknemer geen verschil meer maakt", meent Denys.

Farma vs. IT/consultancy

De farma blijft bij uitstek de meest aantrekkelijke sector om in te werken. Enkel studenten en 18 tot 24-jarigen verkiezen een andere branche: IT of consultancy.

De opmars van die sectoren is opmerkelijk. Het is geleden van 2005 dat ze nog zo hoog eindigden, op plaats twee. Opvallend is ook dat de banksector er niet in slaagt haar oude positie te heroveren. Vorig jaar tuimelden de banken, om begrijpelijke redenen, van vier naar acht. Dit jaar geven ze nog een extra plaats toe.

Een sector die volgens Denys blijft onderpresteren is telecom. Ondanks haar eigentijdse activiteiten geraakt telecom niet verder dan een dertiende plaats in de lijst van meest aantrekkelijke sectoren.

X-factor

De titel van meest aantrekkelijke werkgever gaat dit jaar naar Techspace Aero. Van iedereen die het bedrijf kent, zegt het grootste percentage er ook te willen werken. Bijzonder is dat Techspace Aero goed scoort op alle bouwstenen, maar nergens eindigt als eerste, wat nog nooit gebeurd is in de geschiedenis van de award. Volgens Denys betekent dit dat het bedrijf iets extra heeft, een X-factor die ook mediabedrijven typeert.

Ook de VRT haalt steevast een uitstekende globale score, maar staat slechts bij één of enkele bouwstenen in de top 5. Toen Jan De Nul vorig jaar de award won, scoorde de baggeraar het best in negen van de tien belangrijkste aantrekkelijkheidscriteria.

Randstad onderzoekt ook de naamsbekendheid van bedrijven. Dat Colruyt met een bekendheid van 92,8 procent de meeste bekende Belgische werkgever is, verbaast niet. Dat De Post sinds de naamsverandering in Bpost uit de top 20 is verdwenen, is opmerkelijker. In 2010 was De Post nog de meest bekende werkgever was.

(wv)

De Randstad Award is een onderzoek van Randstad naar de employer brand van bedrijven, gebaseerd op de publieke opinie. Samen met ICMA International verzamelde Randstad in november en december 2010 de mening van 12.000 Belgen (studenten, werknemers, werkzoekenden, huisvrouwen ...) tussen 18 en 65 jaar over de aantrekkelijkheid van werkgevers met meer dan 1.000 werknemers.

Meer info over Gelukkig op het werk , Bazen

24/02/2011