Werknemer lost computerproblemen eerst zelf op

help

Het merendeel van de werknemers (89 procent) probeert computerproblemen op het werk eerst zelf op te lossen alvorens ze iemand van de ICT-afdeling inschakelen. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse vacaturesite NationaleVacaturebank.

Uit de studie van NationaleVacaturebank bij 1.000 respondenten kwam naar voren dat slechts 8 procent van de werknemers meteen de ICT-er van de werkvloer opbelt wanneer er iets misloopt met de computer. Het grote merendeel tracht eerst zelf het probleem te verhelpen, hoewel dit volgens 41 procent meestal niet lukt.

"Werknemers vinden dat ze zelf uitstekend overweg kunnen met computers en gaan eerst zelf aan de slag met computerproblemen. Maar helaas lukt dit niet altijd. ICT’ers zullen er ongetwijfeld niet heel blij mee zijn als collega’s zelf gaan prutsen met computers, dit levert uiteindelijk vaak meer problemen op", aldus Joop Uitendaal van NationaleVacaturebank.

Vooroordelen

Het onderzoek toont aan dat er nogal wat vooroordelen heersen over de collega's van de ICT-afdeling van het bedrijf. Zo denkt 31 procent dat ICT'ers alleen maar zitten te gamen en 10 procent meent dat ze enkel maar wat programmeren.

Uitendaal: "Omdat de ICT-afdeling meestal niet op de werkvloer bij andere afdelingen zit maar in een andere ruimte, zien de meeste collega’s hen nooit. Daarbij wordt bij computerproblemen vaak gebeld of gemaild. Door eens wat vaker bij elkaar langs te gaan, worden de vooroordelen minder én het contact beter."

(nm) – Bron: Managersonline.nl 

05/07/2013

  • 05 juli 2013