Waarom onboarding cruciaal is voor verpleegkundigen

Verpleegkundigen zijn schaars op de huidige arbeidsmarkt. Om hun starters optimaal te ondersteunen en ze ook zolang mogelijk aan boord te houden, biedt het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen hen een uitgebreid onboardingtraject. We overlopen het met Wouter en Edith, twee thuisverpleegkundigen die er pas begonnen. “We worden goed ondersteund.”

27 juli 2018

Delen

Wit-Gele Kruis
Edith Spruytte en Wouter Demoor werken sinds kort allebei als thuisverpleegkundige bij het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen.

Thuisverpleging zit in de lift. Door de toenemende vergrijzing en kortere hospitalisatie krijgen steeds meer mensen hun verzorging (langduriger) thuis. Hierdoor stijgt de vraag naar gemotiveerde verpleeg- en zorgkundigen. Voor een organisatie als het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen is het een kwestie om geschikte profielen aan te trekken. En minstens even belangrijk: ze ook te behouden. “Retentie is de rode draad doorheen ons HR-beleid en een uitgebreide onboarding is hierbij cruciaal”, aldus Fien Dieussaert, HR Specialist bij het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen. “Studies wijzen uit dat in het algemeen 15 procent van de medewerkers hun bedrijf zouden verlaten omdat ze een gebrek aan onthaal aanvoelden.”

Onboarding is voor het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen overigens het totale proces van het onthaal van een nieuwe medewerker. “Dus veel meer dan enkel en alleen een onthaaldag organiseren”, benadrukt Fien Dieussaert. Het begint al vóór de indiensttreding, bij de eigenlijke sollicitatie, met snelle en klantgerichte feedback en opvolging. Onboarding duurt bij het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen maar liefst zes maanden. Hoe ziet het traject er concreet uit voor de verpleegkundigen?

Stap 1. Het eigenlijke onthaal

Alle nieuwe verpleegkundigen starten telkens op maandag, en verzamelen in de maatschappelijke zetel in Brugge. Daar komen ze ’s ochtends hun dienstwagen, gsm, verpleegtas en EVD-toestel ophalen. “Dat laatste is een tablet waarop het Elektronisch Verpleegdossier staat van de patiënten”, legt Wouter Demoor uit, die ongeveer drie weken geleden zelf als verpleegkundige startte bij het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen. “Het is een vrij geavanceerd toestel waarop alle gegevens van patiënten en collega’s staan. Eigenlijk alle informatie die je nodig hebt bij het uitoefenen van je job”, vertelt hij. Wouter werkte voordien bij een rusthuis, maar was naar eigen zeggen toe aan een nieuwe uitdaging. “Die vond ik bij het Wit-Gele Kruis. Ik had met die uitgebreide begeleiding meteen het gevoel dat ze hier achter mij stonden. Er heerst hier ook een echt teamgevoel”, vertelt hij.

Tijdens die startdag krijgen de nieuwe verpleeg- en zorgkundigen, volgens Wouter, ook een korte opleiding over het gebruik en toepassing van dat EVD. Na de inspectie van hun dienstwagen en een broodjeslunch vertrekken ze naar de afdeling waar de afdelingsverantwoordelijke, hun leidinggevende, instaat voor een onthaal, kennismaking en rondleiding op de afdeling voor verdere info.

Stap 2. Opleidingen en meelopen

De eerste twee weken zijn een mix van interne opleidingen en meelopen met een collega. “Als nieuwe verpleegkundige loop je dan mee met je duobaan-collega”, legt Wouter uit. Die duobaan-collega vervult een beetje de rol van peter of meter in de organisatie. “Zo leerde ik de dienst en job beetje bij beetje kennen. Maar het is wel de bedoeling dat je in die weken zelf initiatief neemt en je eigen traject in handen neemt.”

In die twee weken zijn er ook een aantal opleidingsdagen. “Deze opleidingen gaan zowel over praktische als meer verpleegtechnische zaken. Maar ik leerde ook zaken die ik nog niet op school had gezien”, vertelt hij. Via die opleidingsdagen krijgen nieuwe medewerkers een concreet beeld van de organisatie, de filosofie en bijhorende ondersteunende diensten.

Stap 3. De nursingbegeleiders

Na die eerste twee intense weken krijgen de nieuwe verpleegkundigen ondersteuning en begeleiding van de zogenaamde nursingbegeleiders, interne coaches voor de verpleegkundigen die meegaan tot aan het bed van onze patiënten. Gedurende de eerste drie maanden worden nieuwe medewerkers nauwgezet begeleid en gecoacht bij de patiëntbezoeken.

“Je gaat dan een eerste keer alleen op de baan, maar je wordt goed opgevolgd en kan altijd terugvallen op de nodige ondersteuning”, vertelt Edith Spruytte, die 2,5 maand geleden begon bij het Wit-Gele Kruis en al een flink deel van het onboardingtraject heeft doorlopen. Na een maand volgt een onthaaldag waar je onder meer andere nieuwe medewerkers ontmoet die afgelopen maand zijn gestart. Je krijgt dan ook meer informatie over de missie en visie van de organisatie. ”Altijd fijn om dan je collega’s te zien en ideeën en ervaringen uit te wisselen”, vindt Edith.

Stap 4. Terugkomdag en POP

Het onboardingtraject gaat verder. Na drie maanden is er een terugkomdag, waar er wordt teruggeblikt op de opgedane theoretische kennis en de praktijkcoaching. “Op die dag kregen we ook nog wat meer achtergrondinformatie over het Persoonlijk OntwikkelPlan of POP”, vertelt Edith. “Hierdoor krijg je als verpleegkundige zicht op je eigen ontwikkeling binnen de organisatie.”

Stap 5. Sessies en evaluatie

Na de terugkomdag volgen er nog meerdere begeleidings- en coachingsessies door de nursingbegeleider, en wordt het POP opgestart. Het onboardingtraject eindigt na zes maanden met een eerste evaluatiegesprek met de afdelingsverantwoordelijke. Van dan af wordt actief met het POP verder gewerkt. “De hele onboarding zit in een positieve en open sfeer”, beaamt Edith. “Ik was voordien zelf al thuisverpleegster, maar vond het hele traject toch erg nuttig en afwisselend. En ik hoorde van heel wat collega’s dat het voor hun echt nodig was”, vervolgt ze.

Ook collega Wouter reageert enthousiast. “Veel mensen hebben schrik om de stap naar de thuisverpleging te zetten. Ze denken bij het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen aan een grote organisatie waar ze misschien aan hun lot worden overgelaten. Maar dat is onterecht. Ik heb het, mede door de goede opvang, tot dusver hier alleen maar als erg positief ervaren”, stelt hij. “Als verpleegkundige moet je altijd op zoek naar de job waar je je het best voelt. Hier heb ik alvast veel meer het gevoel dat ik verpleegkundige ben. Ik heb spijt dat ik de stap niet eerder heb gezet.”

(wv) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.