Supermodellen, je kan er meer van leren dan je denkt

Gisele Bündchen
Als kandidaten graag een job in de wacht slepen, volgen zij misschien best het (goede) voorbeeld van supermodellen. Supermodellen startten hun carrière als 'gewoon model' en maakten het dan tot de absolute wereldtop. En dat is juist wat een sollicitant ook moet doen: van een gewone kandidaat evolueren naar een 'superkandidaat'.
gisele bündchen
Gisele Bündchen

Terwijl modellen een heel wat minder luxueus bestaan leiden dan de meeste mensen denken zijn supermodellen van een totaal andere categorie. Zij zijn immers quasi zeker van hun financiële situatie: ze verdienen meer geld én worden tegelijk meer gevraagd omdat hun bekend gezicht meer lezers of consumenten aantrekt. Maar supermodel word je niet op één dag. Het vergt heel wat inzet en doorzettingsvermogen om het werkelijk te maken in de modewereld. En deze eigenschappen kan je ook best gebruiken tijdens je zoektocht naar werk.

Gemiddeld goed zijn zal je immers geen job opleveren, want als leuke banen schaars zijn, zijn het voornamelijk de 'superkandidaten' die ermee gaan lopen. Van een gewone sollicitant naar een supersollicitant evolueren wil, net als bij supermodellen, zeggen dat je maakt dat mensen weten wie je bent. Dat doe je zo:

Je zal falen – leer ermee omgaan

Of je nu als starter of als ervaren werknemer solliciteert, er komt zeker een moment dat je een kleine misstap begaat en dat je even je kluts kwijt bent. Het overkomt iedereen, dus zet het van je af en hou gewoon vol. Mensen die zich snel kunnen herpakken, worden des te meer geapprecieerd. Onthoud je blunder en denk na wat je op dat moment anders had kunnen doen, zodat het toch nog positief kon uitdraaien. Zo ben je in de toekomst voorbereid op gelijkaardige situaties.

Treed uit je comfort zone

Sommige supermodellen gebruiken hun ervaringen uit de modewereld om andere uitdagingen aan te gaan. Sinds 2004 presenteert de bekende Heidi Klum de realityshow Project Runway, waarin een winnende modeontwerper de kans krijgt om een eigen collectie te lanceren. Weinig werkgevers zijn tegenwoordig op zoek naar dé ultieme specialist. Ze zoeken naar veelzijdige mensen, mensen die een set van (uiteenlopende) vaardigheden hebben verworven en dus verschillende taken op zich kunnen nemen. Focus je daarom niet alleen op één ding, maar ga een aantal nieuwe uitdagingen aan die jouw cv een leuk extraatje kunnen bezorgen.

Krijg een fanclub

Supermodellen hebben, naast geld, natuurlijk ook fans. Sollicitanten kunnen ook wel fans gebruiken, als zij tenminste een 'superkandidaat' willen zijn. Werk aan je persoonlijk brand, en breng anderen op de hoogte van wat jouw merk precies inhoudt. Start een blog, volg mensen op Twitter uit je sector (en mensen die werken voor het bedrijf waarvoor je gaat solliciteren). Spreek hen op sociale media én netwerkevents aan. Durf en schaar zo de nodige 'fans' rondom jou. Hoe meer mensen je kennen, hoe meer kans je maakt op die fel begeerde job.

(nm) – Bron: Blog.brazencareerist.com 

22 november 2012
Anderen bekeken ook