'Wij bedenken de spelen van de Nationale Loterij'

Kevin Vanbelle en Wim Schoolmeesters
“Wanneer al onze creatieve hersenspinsels verzameld zijn, laten we de ideeën intern rondgaan en verder groeien met nieuwe input. Eenmaal ons idee de vorm van een echt spel aangenomen heeft, moet dit nog goedgekeurd en getest worden." (Kevin Vanbelle)

Kevin Vanbelle en Wim Schoolmeesters bedenken en ontwikkelen de kansspelen van de Nationale Loterij. Geen alledaagse job ...

“Mijn officiële titel is senior research and development manager. En dat voor het interactief platform: de online games. Mijn collega, Wim Schoolmeesters, heeft dezelfde titel en hetzelfde takenpakket, maar dan voor krasbiljetten. Kort gezegd: wij staan in voor het bedenken en ontwikkelen van de kansspelen bij de Nationale Loterij. Geen alledaagse job, nee. Mensen zijn wel vaker benieuwd en geïnteresseerd. ‘Hoe komt het dat ik nooit iets win?’, maar ook ‘Je zou dat type spel eens moeten uitvinden ...’ Het is een spannende en verrassende job."

Beginnen bij nul

"Bij elke nieuwe ontwikkeling leer je dingen bij ... Die neem je mee naar het volgende spel. Toch is het steeds beginnen bij nul. Dat gaat telkens anders. Ideeën komen van overal. Van op televisie, de boekjes of op straat. Het dagelijkse leven. Ideeën verzamel je permanent, al is het maar om de concurrenten - zowel in binnen- als buitenland - in het oog te houden. Ik denk nu aan een nieuw spel waarvoor we gingen kijken in de socialgaming-wereld. Je zal eerst een game moeten spelen voordat je het resultaat van je virtueel krasbiljet kan zien."

"Het online platform is redelijk nieuw. Het vergt creativiteit om steeds opnieuw te beginnen. Bij het bedenken van klassieke krasbiljetten gaat het anders, maar ook daar is creativiteit een must. Die bestaan al zo lang, je hebt een stevigere basis om op te bouwen, maar tegelijkertijd is dat een serieuze uitdaging om steeds vernieuwend uit de hoek te komen."

Stevige basis wiskunde

“Wanneer al onze creatieve hersenspinsels verzameld zijn, laten we de ideeën intern rondgaan en verder groeien met nieuwe input. Eenmaal ons idee de vorm van een echt spel aangenomen heeft, moet dit nog goedgekeurd en getest worden. Kwaliteit en accuratesse zijn bij loterijspelen - vanzelfsprekend - van het grootste belang gedurende het gehele creatie- en ontwikkelingsproces."

"Het vergt discipline en administratieve skills om kwalitatieve spelen op de markt te brengen. Zo heeft elk spel zijn eigen lotenplan: een specifieke kansberekening. Bij krasbiljetten is dat niet zo heel ingewikkeld, bij Euromillions is dat al iets ingewikkelder."

"Zelf heb ik wel een stevige basis wiskunde achter de hand met mijn diploma handelswetenschappen. Maar het is mijn eindwerk dat me hier bracht. Dat was een marktstudie over krasbiljetten. Zo ben ik erin gerold. Al was dat slechts het begin. Loterijspelen maken leer je niet op de schoolbanken, maar on the job.”

(td) - Foto: (bd) - Bron: MARK Magazine

09/05/2014

  • 09 mei 2014