Welke geuren kan je best vermijden op je werkplek?
Geuren hebben een grote invloed op ons, zeker ook op het werk. Sommige geuren kunnen daarom best vermeden worden. Zij vliegen immers niet zomaar zonder gevolgen voorbij …
Een openbare of gedeelde ruimte is moeilijk om geurvrij te houden. Niet alleen heeft iedereen natuurlijk zijn eigen typische geur bij, maar soms wordt die nog eens aangedikt met niet al te subtiele parfums. Vaak eten collega’s ook in de werkruimte om tijd te sparen, door te kunnen werken of gewoon als tussendoorsnack.
Het is niet verwonderlijk dat eten met een sterke geur verorberen op de werkvloer op nummer 1 staat als het op ongewenst gedrag aankomt onder collega’s. Op de 2de plaats staat te veel parfum opdoen of een te sterke (lijf)geur hebben. En op nummer 3 een doordringende geur op je bureau plaatsen (zoals bijvoorbeeld wierook, geurkaarsen of bloemen).
Als werknemers wordt gevraagd naar wat ze aan die hinderlijke geur doen, dan blijkt dat ze eerder niets ondernemen. Maar liefst 46% geeft toe dat ze het gewoon proberen te negeren en het in stilte ondergaan. Niet meer dan 17% confronteert de collega met het probleem en maar 15% vraagt de manager, HR of de personeelsdienst om tussen te komen.
Als manager of HR-medewerker kan je de werknemer in kwestie hier mee confronteren. Natuurlijk is het belangrijk om eerst na te gaan waar het aan ligt. Een lichaamsgeur kan een medische reden hebben, een alcoholgeur kan eenmalig zijn, parfum een ongeluk, eten op de werkvloer een kwestie van tijdsgebrek. Praat met de werknemer en zeg dat je de geur hebt opgemerkt, zonder te melden dat ook andere collega’s er last van hebben. Dat kan als aanvallend geïnterpreteerd worden, de werknemer intimideren of zich beschaamd laten voelen. Geef hem of haar de tijd om het probleem op te lossen of samen naar een oplossing te zoeken.
Heel wat bedrijven kiezen tegenwoordig voor een anti-geurbeleid. Wat inhoudt dat er geen sterke geuren de werkvloer op mogen: geen eten op de werkplaats, geen sterke parfums dragen, geen omgevingsparfums, bloemen of wierook op je bureau. Het bedrijf zelf kiest er dan ook voor om geen huisgeur te verspreiden. Alles wordt zo neutraal mogelijk gehouden.
(sjv) - Bron: Apartment Therapy / Namely / Robert Half
20 april 2018Geuren hebben een grote invloed op ons, zeker ook op het werk. Sommige geuren kunnen daarom best vermeden worden. Zij vliegen immers niet zomaar zonder gevolgen voorbij …
Enkele ergerlijke dingen waar je maar beter voor oplet, want iedereen heeft wel eens zo van die dagen ...
Hoe graag je je collega’s ook ziet, soms denken ze niet na over hoe bepaalde gewoontes of handelingen bij jou en andere collega’s overkomen.
Het merendeel van de Ierse kantoren blijkt bijzonder onhygiënisch. Advocaten en accountants zouden de meest onhygiënische werknemers zijn.
Een slechte adem blijkt vaak een van de grootste afknappers te zijn bij het samenwerken met collega's. Slechts 45% durft een collega erover aan te spreken.
Pannenkoeken bakken op een computer of popcorn maken aan de bureau. De Chinese vlogster Little Ye kan het allemaal.
1 op de 3 Belgische werknemers was vorig jaar geen enkele dag afwezig op het werk wegens ziekte. Maar hoe zit het met de overige werknemers?
De meeste werkgerelateerde veranderingen heb je zelf niet in de hand. Waar je wél controle over hebt: de manier waarop je ermee omgaat.
Eens je de juiste plek gevonden hebt, valt die puzzel op z’n plaats. Dat was zeker het geval voor Jana, Matthias en Paulien toen ze begonnen bij de Vlaamse overheid.