Hoe blijf je wakker tijdens een saaie vergadering?

Yves Leterme

Slaperigheid tijdens een vergadering: het is een vaak voorkomend kwaad. Gelukkig zijn er ook trucjes om te voorkomen dat je voor de ogen van je collega’s in slaap dommelt.

6 tips

  1. Plan geen belangrijke vergaderingen tussen 13 en 15 uur. Na de lunch valt er immers een natuurlijke slaapperiode. Het lichaam ervaart rond dat moment een gebrek aan energie en dat zal je verhinderen om goed bij de les te blijven.

  2. Als je toch moet vergaderen kort na het middaguur, zorg dan dat je enkel een lichte lunch achter de kiezen hebt en drink veel.

  3. Pauzeer regelmatig. Hou elke twintig minuten een korte pauze tijdens je vergadering.

  4. Ga niet vergaderen in een ruimte waar de airco opstaat. Het monotone gezoem van de aircondition werkt slaperigheid in de hand. Zet de airco dus af.

  5. Zorg dat je ’s nachts goed slaapt. Een goede nachtrust is van essentieel belang als je overdag niet slaperig wil zijn. Onderzoek heeft uitgewezen dat wie anderhalf uur te weinig slaapt, overdag maar liefst een derde minder alert is.

  6. Koffie kan de aandacht, reactietijd en alertheid verbeteren, maar wie zijn nachtrust verwaarloost, moet er niet vanuit gaan dat cafeïne alles zal oplossen.
    

(mo)     

Meer info over Vergaderen , Gezondheid

28/03/2011