Bedrijfswagen
Vorige

1 van 116

Volgende
Volgend artikel:

We krijgen steeds meer extralegale voordelen

Een groene of een kale wagen?

Voertuigen die helemaal uit het wagenpark lijken te verdwijnen zijn de 4x4’s en de grote monovolumes, vaak wegens een te grote, en dus extra belastbare, CO2-uitstoot. Dat bedrijven steeds vaker kiezen voor zuinigere wagens is volgens Stéphane Verwilghen een gevolg van de technologische vooruitgang.

“Vroeger had je nu eenmaal een zwaardere motor nodig om een bepaald vermogen of koppel te hebben. Nu zetten wagens met een kleinere cilinderinhoud dezelfde prestaties neer. Dat zorgt voor een natuurlijke tendens naar minder zware en zuinigere motoren.”

All-in budget

Maar bedrijven nemen ook steeds meer zelf initiatieven die bepaalde modellen wagens uitsluiten. “Een CO2-grens opleggen, is een van de duidelijkste en eenvoudigste maatregelen”, vertelt Verwilghen. “Een andere maatregel is om werknemers een all-in budget voor hun wagen te geven, inclusief brandstof, CO2-taks ... Dat resulteert altijd in een keuze voor een groenere wagen, omdat ze anders met een kale auto rondrijden.”

Ook een beperking op het aantal gratis kilometers duikt hier en daar op. “De werkgever vergoedt bijvoorbeeld het woon-werkverkeer binnen een straal van dertig kilometer rond de werkplek. De rest is voor eigen rekening”, legt Mollet uit.

Groener rijden

Werkgevers houden ook steeds beter in het oog hoe werknemers hun bedrijfswagen hanteren. “Leasingmaatschappijen zorgen voor statistieken over hoeveel kilometers er gereden worden en hoeveel brandstof er verbruikt wordt”, zegt Verwilghen. “Soms wordt daar een cursus eco-driving voor de werknemer aan gekoppeld, zodat hij groener en goedkoper leert rijden. Iets waar niet alle bestuurders even hard voor te motiveren zijn. Maar de tendens naar groener rijden is er alleszins.”

Toch zorgt de crisis niet voor een algemene vergroening onder de bedrijfswagens. “Het zijn vooral de bedrijven die al een redelijk groen wagenpark hadden, die nu nog resoluter voor de groene lijn kiezen”, merkt Van Roij op.

(wim.verdoodt@jobat.be)     

12 augustus 2019
Anderen bekeken ook