Doe deze 15 dingen elke dag en word een topmanager

succesvolle leider

Een goede leider is zodanig gegroeid in zijn rol dat hij onbewust en automatisch weet welk gedrag van hem op een bepaald moment verwacht wordt. Maar wat maakt van een succesvolle leider nu een echte topmanager?

Veel mensen vragen zich af hoe managers erin slagen om onder druk de juiste keuzes te maken. Door hun vele ervaringen zijn succesvolle leiders immuun geworden voor deze druk en nemen ze op basis van hun instinct de meest strategische en beste beslissingen.

Niet alleen beslissingen kunnen maken onder druk maar álle eigenschappen van succesvol leiderschap leert men door ervaring en worden na verloop van tijd instinctief. Topmanagers doen volgens Glenn Llopis van Forbes de volgende 15 zaken dan ook automatisch en zelfs dagelijks …

1. Stel anderen gerust

Slechte leiders intimideren hun collega's met hun titel en macht. Een goede leider daarentegen neemt de aandacht van zichzelf weg en moedigt anderen aan om hun mening te uiten.

2. Hak knopen door

Succesvolle managers zijn experts in het maken van beslissingen. Daarnaast helpen ze ook hun collega's om zelf knopen door te hakken.

3. Communiceer verwachtingen

Verwachtingen rond prestaties verduidelijken is een van de vele eigenschappen van een goede baas. Een goede baas herinnert zijn medewerkers aan de kernwaarden en de visie van het bedrijf, zodat bepaalde doelstellingen bereikt kunnen worden.

4. Daag mensen uit om na te denken

De meest succesvolle leiders begrijpen de mindsets, capaciteiten en verbeterpunten van hun collega's. Zij gebruiken deze kennis en inzicht om hun team te doen nadenken en dagen hen uit om meer te bereiken.

5. Wees verantwoordelijk

Een topmanager legt ook verantwoording af aan zijn medewerkers. Het toont aan dat hij niet alleen bezorgd is om zijn eigen succes.

6. Stel het goede voorbeeld

Alle ogen zijn gericht op de baas, dus weet hoe je overkomt bij anderen. Probeer dan ook altijd het goede voorbeeld te geven.

7. Meet en beloon prestaties

Een succesvolle baas meet prestaties, maar erkent ook het harde werk en de inspanningen van medewerkers ongeacht het resultaat. Hij beschouwt goede performers niet als vanzelfsprekend en beloont hen op het juiste moment.

8. Geef feedback

Werknemers voelen zich graag gewaardeerd. Een goede leider geeft regelmatig feedback en staat ook open voor commentaar aan het eigen adres.

9. Help bij de ontwikkeling van talent

Een uitstekende baas kent de talenten van zijn medewerkers en weet hoe hij ze kan gebruiken. Het inschakelen van de kwaliteiten van collega's op de juiste momenten is een van de dagelijkse zaken die een topmanager doet.

10. Stel vragen, vraag raad

Aan de buitenkant lijkt het alsof succesvolle leiders het allemaal zelf weten. Maar diep vanbinnen hebben zij een grote honger naar kennis en willen zij voortdurend nieuwe dingen leren. Ze verbeteren zichzelf dankzij de wijsheid van anderen.

11. Vermijd uitstelgedrag

Topmanagers pakken problemen meteen aan en komen meteen tot de kern van de zaak. Ze stellen niets uit en zijn daarom zo goed in het oplossen van problemen. Ze leren uit ongemakkelijke situaties, die ze niet uit de weg gaan.

12. Straal positieve energie uit

Het creëren van een positieve en inspirerende werkcultuur is ontzettend belangrijk. Succesvolle leiders weten hoe ze de toon moeten zetten en medewerkers moeten motiveren om actie te ondernemen. Ze zijn sympathiek, worden gerespecteerd en hebben een sterke wil.

13. Wees een geweldige leraar

Wil je een succesvolle manager zijn, stop dan nooit met 'lesgeven'. Hou je collega's goed geïnformeerd door middel van statistieken, trends en andere nieuwswaardige items. Wees zowel een leider als een mentor.

14. Investeer in je relaties

Een goede baas probeert ook te investeren in wederzijds voordelige relaties, want samen bereik je meer.

15. Geniet oprecht van je verantwoordelijkheden

Succesvolle leiders houden ervan om de baas te zijn. Niet omwille van de macht die hiermee gepaard gaat, wel omwille van de impact en de betekenis van hun werk.

(nm) – Bron: Forbes.com 

08/11/2013

  • 08 november 2013