10 tips voor de perfecte werk-privé-mix
Wanneer je een mooie carrière wil uitbouwen, hoef je echt niet al je vriendschappen of je relatie op pauze te zetten. Enkele tips voor een goede balans!
Vorige maand overleed Stephen Covey. Covey was een Amerikaanse managementgoeroe en schreef een van de meest gelezen boeken over persoonlijke effectiviteit: De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Van het boek werden wereldwijd zo’n 20 miljoen exemplaren verkocht, en het werd in 38 talen vertaald.
In De zeven eigenschappen van effectief leiderschap ging de voormalige professor van de Brigham Young University in Utah in op het begrip zelfmanagement. De titel suggereert dat het boek tips en tricks geeft voor leidinggevenden, maar volgens NRC-redacteur Gijsbert van Es gaat het boek eigenlijk over iets anders. Van Es: “Het leert de lezer in de eerste plaats naar zichzelf te kijken als onderdeel van een groter geheel: werk, gezin en (geloofs)gemeenschap.”
Live, love, laugh,
leave a legacy
En of dat hij daarin geslaagd is.
Sandra Planjer, een coach voor persoonlijke effectiviteit en assertiviteit, herschreef de beste ideeën van deze managementgoeroe tot korte bondige tips.
1. Begin met het einde in gedachten
Als je weet waar je heen wilt en je houdt dat steeds in je achterhoofd, is het veel makkelijker om je focus te houden en beslissingen te nemen.
2. Bedenk wat het belangrijkste is wat je moet doen en maak daar tijd voor vrij
Zorg dat je niet geleefd wordt door je werk. De meeste onder ons besteden te veel tijd aan wat dringend is en te weinig tijd aan wat belangrijk is.
3. Probeer eerst te begrijpen, dan pas om begrepen te worden
De meeste mensen luisteren niet met de bedoeling om te begrijpen, maar met de bedoeling om te antwoorden.
4. Wees assertief
Beslis zelf wat je hoogste prioriteiten zijn en heb de moed om - vriendelijk, glimlachend en niet-verontschuldigend - 'nee' te zeggen tegen andere dingen. En de manier waarop je dat doet, is door een groter 'ja' in jezelf te hebben branden. Zorg ervoor dat je doet wat het beste is en niet wat goed is voor een ander.
5. Zolang je denkt dat het probleem elders ligt, is die gedachte het probleem
Er is altijd iets wat je zelf kan doen om verder te komen. Stop met ‘slachtoffer zijn'.
6. Efficiëntie is voor dingen, niet voor mensen
Mensen hebben begrip nodig, empathie. Empathie kost tijd en moeite.
7. Tussen stimulus en respons zit onze grootste kracht: de vrijheid om te kiezen
Stel je automatische reactie dus even uit, en bedenk of dat ook de beste reactie is voor het resultaat dat je voor ogen hebt.
Als het je lukt om deze tips in praktijk te brengen, zal je zien dat je meer greep krijgt op je leven en je werk. Veel mensen geloven dat ze veel zaken in het leven niet kunnen kiezen of sturen. Maar met een beetje karakter en een doel voor ogen lukt zo veel meer.
(mr) - Sandra Planjer is een coach die mensen helpt om steviger in hun schoenen te staan, zodat ze zich weer een held voelen. Ze doet dat door trainingen te geven en mensen te coachen in communicatie, assertiviteit en leiderschap. Meer info op www.plantrainingen.nl
Wanneer je een mooie carrière wil uitbouwen, hoef je echt niet al je vriendschappen of je relatie op pauze te zetten. Enkele tips voor een goede balans!
Weten hoe je afwijzingen 'overleeft' en hoe je erin slaagt je niet te laten afschrikken door een 'neen', is belangrijk om successen te boeken.
Tegen jezelf liegen – zelfdeceptie – kan volgens The Wall Street Journal voor een aantal voordelen zorgen. Je kan er bijvoorbeeld succesvoller door worden.
Niet alleen intelligentie is een belangrijke factor tot succes. Hoe succesvol je bent, hangt vooral af je motivatie en doorzettingsvermogen.
Zit je er even door? Dan hoef je helemaal geen dure reis te boeken. Met de volgende zeven tips van businessmagazine Forbes knijp je er snel en goedkoop tussenuit om de batterijen weer op te laden.
In de zomermaanden kan het erg rustig zijn op het werk. Maar je hoeft je daarom niet te vervelen. De volgende tips helpen je daar een handje bij.
We zijn er ons dikwijls niet van bewust, maar onze lichaamstaal zegt meer dan 1.000 woorden. Wij verzamelden voor elk lichaamsdeel enkele tips.
Hoewel film kijken pure ontspanning is, kan je er ook veel uit leren.Wie goed luistert, herkent zelfs enkele zakelijke quotes in Scarface en Wall Street.
Organisaties die vóór de wereldwijde financiële crisis in 2008 geleid werden door meer hebzuchtige CEO's kregen daarna te maken met ernstigere gevolgen...