7 trucs om slimmer te lijken op je werk

Je hoeft niet altijd de slimste te zijn om carrière te maken. Volgens de Amerikaanse Sarah Cooper (ex-Yahoo, ex-Google en ex-Uber) is het vooral belangrijk om intelligent over te komen. Met haar boek ‘100 trucs om slimmer te lijken op je werk’ leert ze je hoe je moeiteloos een verpletterende indruk maakt op het werk.

Sarah Cooper schreef haar boek uit eigen ervaring. Ze leert je om strategisch door de kamer te ijsberen en te knikken. Creatief over te komen zonder zelf ook maar één idee te opperen of intelligent te kijken terwijl je geen idee hebt waarover het gaat.

Ze startte als werknemer bij Yahoo, waar ze directeuren een arsenaal aan vergadertrucs zag gebruiken. Die is ze beginnen verzamelen en toepassen. Zeven jaar later werd ze manager bij Google.

“We brengen naar schatting 75 procent van de tijd waarin we niet slapen door in vergaderingen. Jaarlijks plannen we elf miljoen vergaderingen, maar meer dan een derde is bedoeld voor het plannen van een nieuwe”, zegt Cooper. “Een zesde van de tijd gaat op aan de vraag of iemand het zojuist gezegde kan herhalen omdat je niet zat op te letten. En nog eens drie zesde had eigenlijk gewoon per e-mail afgehandeld kunnen worden. Tijdens vergaderingen let niemand op. Wil je carrière maken? Dan moet je ervoor zorgen dat je niet opletten tot in de puntjes beheerst. Tijdens die vergaderingen kan je namelijk je leiderschapsvaardigheden, je menselijke kant en je analytisch denkvermogen etaleren.”

7 trucs om slimmer te lijken op je werk

1. Schets iets op het whiteboard.

Sta op om een vendiagram te tekenen. Het doet er niet toe hoe onwaarschijnlijk onzinnig je diagram is. Sterker nog, hoe onzinniger, hoe beter.

2. Reken percentages om naar breuken.

Beantwoord een opmerking als “Ongeveer 25 procent heeft op deze knop geklikt”, met “Oké, dus zo’n een op de vier dus.” En maak daar een aantekening van. Iedereen zal knikken en onder de indruk zijn van de snelheid waarmee je kan hoofdrekenen.

3. Moedig de aanwezigen aan ‘even een stap terug te doen’.

Er komt een moment in de vergadering dat iedereen iets bij te dragen heeft behalve jij. Dat is een uitgelezen moment om in te breken met: ‘Jongens, jongens, kunnen we even een stapje terug doen?’ Iedereen zal je vol bewondering aankijken omdat het je gelukt is het gekrakeel te doen verstommen. Vraag nu ‘Wat is nu eigenlijk het probleem dat we hier proberen op te lossen?’ en je bent weer een uurtje de slimste van het pak.

4. Trap een open deur in met een onweerlegbare mededeling.

Je collega zover krijgen dat die alles beaamt wat je zegt is een zeer goede methode om slim over te komen. De beste manier om dat te doen is dingen zeggen waar hij het onmogelijk over oneens kan zijn. Een paar uitstekende uitspraken hiervoor zijn: ‘Het is wat het is’, ‘We moeten dit slim aanpakken’ en ‘Laten we ons beperken tot feiten en meningen’.

5. Check of iedereen de meest recente versie van het document heeft.

Zodra er een document ter sprake komt, onderbreek je de vergadering. Je zegt: ‘Ik weet dat dit document een aantal keer herzien is en wil zeker zijn dat we allemaal de juiste versie voor ons hebben.’ Iedereen zal verwoede pogingen doen om te achterhalen of ze naar dezelfde versie turen en je daarvoor bedanken.

6. Stel mensen aan elkaar voor alsof ze elkaar al hadden moeten kennen.

Als je twee mensen aan elkaar voorstelt, benadruk dan het feit dat ze elkaar tot dan toe niet kenden. Je collega’s zullen je bedanken voor de introductie en hun vrienden vertellen dat jij ze aan elkaar hebt voorgesteld. Ze zullen je aanbidden als dé netwerkgod.

7. Stel voor van plaats te ruilen tijdens een zakendiner.

Aan een grote eettafel word je min of meer gedwongen de hele avond met dezelfde personen te praten. Vraag om van stoel te ruilen zodat je meer mensen spreekt. Zo lijkt het of je geeft om de groepssfeer en voorkom je al te diepgravende gesprekken.

“100 trucs om slimmer te lijken op je werk" van Sarah Cooper is te koop voor 15 euro bij Kosmos Uitgevers.  

100 trucs om slimmer te lijken op je werk

(mr) 

Meer info over Netwerken , Teamwork , Persoonlijke ontwikkeling

25/04/2017