6 manieren om meer gedaan te krijgen met minder energie

Je energie is (helaas) niet eindeloos. Maar met behulp van deze tips haal je iedere dag toch het meeste uit jezelf, zonder dat je hierdoor volledig opbrandt.

17 maart 2014

Delen

enthousiaste vrouw

Tony Schwartz, ceo van The Energy Project en auteur van 'Be Excellent at Anything', is van mening dat iedere werknemer elke 90 minuten een korte pauze moet nemen om nadien beter en met een heldere blik te kunnen verder werken. Schwartz hielp werknemers in bedrijven zoals Google, Apple en Microsoft om hun werklust beter te managen. Zijn theorie? Spring verstandiger om met je energie, en je kan meer gedaan krijgen.

Swartz beveelt de volgende zes simpele manieren aan om met minder moeite toch het maximum uit jezelf te halen …

1. Stop met te focussen op het negatieve

Als je jezelf steeds druk maakt om fouten, misstappen of dingen die niet lopen zoals je wilt, dan verspil je energie die je had kunnen besteden aan andere zaken, aldus Schwartz. Merk zelf op wanneer je negatieve gedachten te veel laat overheersen en probeer ze in te tomen. Hier spaar je niet alleen energie mee uit, ook je collega's zullen je aangenamer vinden om mee samen te werken.

2. Doe het moeilijkste eerst

Je volle mailbox of hersenloze taken kunnen je heel wat fut kosten. Even je mails checken blijkt ook vaak een manier te zijn om moeilijke projecten uit te stellen. Schwartz: "Maar uiteindelijk gaat je energie verloren wanneer je je volledig focust op zaken die minder belangrijk zijn." Om die reden vindt Schwartz het noodzakelijk om de meest belangrijke dingen meteen 's ochtends aan te pakken, wanneer je nog uitgerust bent en minder snel kan worden afgeleid.

3. Werk met pauzes

Je gedurende korte periodes 100 procent focussen is veel effectiever dan langere periodes te blijven doorwerken zonder pauzes. Wanneer je geen 'eindpunt' in zicht hebt, ga je automatisch op zoek naar kleine, vaak tijdrovende manieren om jezelf af te leiden. Werk in intervallen en je zal ook op het einde van de werkdag nog werklust overhouden.

4. Introduceer rituelen om meer structuur te krijgen

Sta je iedere ochtend op en poets je je tanden? Dan heb je alvast één ritueel waar je je (bijna) iedere dag aan houdt. Rituelen zijn krachtige en makkelijke manieren om je geest te activeren en structuur in je dag te krijgen. Denk aan zaken waar je meer energie van krijgt. Misschien betekent dit dat je eerst moet gaan joggen voor je gaat werken, 's middags een kopje thee moet drinken, of tijdens de lunchpauze naar buiten moet voor een wandeling. Zo bouw je rust in je dag in en kan je er nadien weer tegenaan.

5. Besteed aandacht aan je nachtrust

Wanneer we te weinig geslapen hebben, zijn we prikkelbaar en minder gefocust. Hoeveel uren per nacht slaap jij en hoe voel jij je 's ochtends? Ga eens wat vroeger slapen en probeer te achterhalen wat dit met je lichaam of geest doet. Ongetwijfeld merk je al snel duidelijke verschillen op in je energie wanneer je meer geslapen hebt.

6. Schenk aandacht aan jezelf

Vaak beseffen we niet hoe moe, angstig of ongeconcentreerd we eigenlijk zijn. Schwartz raadt daarom aan om regelmatig je eigen energieniveau te beoordelen. "Een goede manier om aandacht te besteden aan jezelf is om op regelmatige tijdstippen de kwantiteit en kwaliteit van je energie (bijvoorbeeld halverwege de ochtend en de namiddag) te beoordelen op een schaal van 1 tot 10", aldus Schwartz. "Geef je jezelf een vijf of minder, dan zit er maar één ding op: trakteer jezelf op een pauze."

(nm) – Bron: Fastcompany.com 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.