3 redenen waarom checklists beter werken

checklist
"Als je geen checklist hebt, ben je voortdurend in je hoofd aan het herhalen wat je al gedaan hebt en wat je nog moet doen. En dan zit je hoofd te vol om te doen waar het goed in is: geniale oplossingen bedenken voor de problemen die je tegen komt!" (Alexander Keehnen, tijdmanagement trainer)

De kracht van de checklist in enorm. Een simpele lijst met zaken die je kunt afvinken. Of het nu gaat om je koffer inpakken, een vakantie boeken, een huis bouwen, of een nieuwe campagne lanceren. Voor iedere activiteit die je meer dan eens uitvoert, moet je een checklist hebben.

1. Checklists besparen veel tijd

“Als je geen tijd hebt om iets goed te doen, wanneer heb je dan tijd om het opnieuw te doen?” (Sportcoach John Wooden)

Gebruik jij nog geen checklists? Misschien zou je iedere keer dat je jouw koffer inpakt een minuut extra nodig hebben om je checklist bij de hand te houden. Maar wanneer je ooit eens zonder paspoort bij de douane op de luchthaven staat, besef je dat die tijd zich tot in het oneindige zou hebben terugverdiend.

2. Met checklists maak je geen fouten

Al doe je een handeling iedere dag. Zodra er meer dan drie acties aan te pas komen, ontstaat het risico dat je iets vergeet. Je wordt bijvoorbeeld onderbroken door een collega of door je telefoon, en je vergeet waar je mee bezig was. Dankzij een checklist weet je exact wat je al voltooid had, en pik je direct de draad weer op.

3. Checklists maken je hoofd leeg

Jouw unieke kracht ligt niet in je snelheid (computers zijn veel sneller dan mensen), maar in je denkvermogen. Door goed na te denken, kun je overal een oplossing voor vinden. Maar óver iets denken, is iets anders dan áán iets denken.

Wij kunnen maar een paar dingen tegelijk onthouden. Als je geen checklist hebt, ben je voortdurend in je hoofd aan het herhalen wat je al gedaan hebt en wat je nog moet doen. En dan zit je hoofd te vol om te doen waar het goed in is: geniale oplossingen bedenken voor de problemen die je tegen komt!

Weerhoudt jouw inbox je ervan om je werk af te krijgen? Gelukkig bestaan er simpele gewoontes waarmee je weer controle krijgt over je e-mails! Deze staan beschreven in het gratis rapport dat je kan opvragen via www.emailopkantoor.nl.

(ak)

Alexander Keehnen is operationeel manager bij een start-up onderneming en geeft zeer praktijkgerichte trainings over tijdmanagement. Meer tips over stressvrij werken op kantoor zijn te lezen in zijn boek ‘Weg met Stress op Kantoor’.

Meer info over Stress , Gelukkig op het werk , Evenwicht werk-privé , Persoonlijke ontwikkeling

12/08/2015