Bazen
Vorige

1 van 484

Volgende
Volgend artikel:

Bazen blijven hun werknemers contacteren buiten de werkuren

Wat is de grootste frustratie op je werk?

frustratie op het werk
Wat is de grootste oorzaak van gefrustreerde werknemers binnen je bedrijf? Een gebrekkige of verkeerde communicatie van de zaakvoerder of manager, zo blijkt.

Dat stelt Ilse Dieltjens, ondernemer en business coach in haar boek ‘Werk slimmer, verdien meer’, boordevol zakentips voor ondernemers. Communicatie en duidelijkheid staan hierbij cruciaal. “Het is typisch voor een ondernemer om te blijven doordoen, zonder om te kijken. Maar dat maakt niet dat jouw visie in het brein van anderen is geland.”

Lees ook: 10 eigenschappen waar een goede baas aan moet voldoen

Complementair team

Veel begint volgens Dieltjens al met het samenstellen van een team. “Als ondernemer is het belangrijk om medewerkers aan te trekken die complementair zijn met jou. Kan iemand zich niet in je missie of visie vinden, dan is dit niet het juiste bedrijf voor hem of haar. Om te slagen moeten de neuzen in dezelfde richting staan. Denk ook altijd twee keer na als je van plan bent om vrienden of familie in je team op te nemen.”

Om je teamleden te laten schitteren, zorg je best voor de nodige uitdaging. “Laat hen ten volle doen wat ze moeten doen, maar ook waar ze goed in zijn. Laat ze met andere woorden uitblinken in hun specialiteit.”

Ontdek: Deze 3 zaken bepalen de kracht van je team

Verder geeft Dieltjens nog enkele tips mee voor ondernemers en managers inzake hun aanpak met medewerkers. Als werknemer heb je dan ook tegelijk een idee wat je van je overste mag verwachten.

Overleg en bepaal de verwachtingen

Het creëert automatisch een band als ieder teamlid weet wat er speelt, en wat er van hem of haar wordt verwacht. “Betrek elke medewerker bij het overleg”, oppert Ilse Dieltjens.

“Zo’n overleg is een duidelijke rapportering van je doel, gekoppeld aan je cijfers. Hierbij worden de taken en verantwoordelijkheden duidelijk verdeeld alsook de deadline gecommuniceerd. Stick to the plan en voer je beslissingen door.”

Lees ook: Cruciale factor voor jouw werkgeluk: je baas

Wees een baas

Een goede baas stort elke maand mooi het loon van zijn of haar medewerkers. Maar daar stopt het niet. “Een leidinggevende die eerlijk is en openstaat voor overleg, is een meerwaarde voor elke medewerker. Die wil namelijk bovenal gehoord en begrepen worden. Probeer als baas hierin de balans tussen empathie en verantwoordelijkheid te vinden.”

Zorg voor de nodige teamspirit

Het is als ondernemer de taak om de hele boel samen te houden. “Enkel met een goede verstandhouding tussen je verschillende teamleden kun je een efficiënte cultuur opbouwen. En je kan zo ook het verschil maken tussen medewerkers die voor je komen werken, en zij die voor je door het vuur gaan”, stelt ze. “Treed ook op als bemiddelaar als er zich conflicten voordoen.”

Tips: 10 tips voor een goede bedrijfscultuur

Blijf communiceren

Waarmee we naadloos bij de laatste tip zijn aanbeland: hou de open communicatie gaande. “Stel als ondernemer altijd opnieuw de vraag hoe het met je teamleden gaat en wat ze nodig hebben. Blijf ook praten op mindere dagen. Als ondernemer is het me eens overkomen dat ik door omstandigheden de lonen pas later kon uitbetalen. Door te blijven communiceren zijn de medewerkers gelukkig gebleven”, vertelt ze.

“Blijf je open opstellen, ook al is er minder goed nieuws te melden. Onwetendheid is een killer voor het humeur en de motivatie.”

Ontdek: 2 mythes over motivatie op je werk

(wv) - Werk slimmer, verdien meer – De business guide voor financiële rust, Ilse Dieltjens, Uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts, ISBN: 9789463939850, maart 2023, 192 pagina's.

21 augustus 2023
Anderen bekeken ook