Verkoopsters evolueren naar personal shoppers
Door de opkomst van e-commerce en het veranderde koopgedrag is het meer dan ooit de consument die aan het stuur zit.
De wereld zit niet echt te wachten op de zoveelste online shop met speelgoed, kinderkledij, zelfgemaakte decoratie of juwelen. Tenzij je je echt onderscheidt van de anderen. Want ja, ook hier speelt de factor ‘opvallen’ een belangrijke rol. Heb je geen X-factor? Dan sta je wel online, maar ‘klopt’ niemand bij je aan.
Een online shop is niet gewoon achteroverleunen en wachten tot het geld binnenrolt. Het is best veel werk. Je moet je aanbod regelmatig aanpassen, mails en prijsaanvragen opvolgen, bij bestellingen alles keurig en veilig inpakken, de verzending regelen, betalingen opvolgen … Inderdaad: je moet er écht mee bezig zijn.
Grote spelers als Bol.com en Amazon.com beschikken over enorme budgetten om reclame te maken. Ze zijn bekend over de grenzen heen. Je moet al met heel aparte artikelen uit de hoek komen, om een koper voor jou te laten kiezen.
Wie online staat, is vatbaar voor commentaren van kopers. Vaak mensen die je niet kennen, en je op details beoordelen. Heb je nog niet zoveel verkopen, en liep er bij eentje iets mis? Dan is dat ene vernietigende commentaar soms al voldoenden om andere geïnteresseerden af te schrikken.
Ligt de marge dan niet veel hoger bij een verkoop dan in een gewone winkel? Hij ligt hoger, ja. Je hoeft geen winkelpand te huren, geen personeel in te schakelen, ... Kleine spullen kun je zelfs makkelijk in een kamer stockeren en via de post versturen. Met grote producten moet je vaak al een magazijn huren en personeel inschakelen. En dan lopen de kosten natuurlijk op.
Dit alles neemt niet weg dat je er vooral voor moet gaan als je goesting hebt om een webshop op te richten. Reken niet meteen op winst. Beschouw het als een leerproces. En als een leuke bijverdienste. Wie het alleen doet voor het geld, houdt het minder lang vol dan wie een webshop met plezier runt.
Bron: rtlz.nl
21 oktober 2019Door de opkomst van e-commerce en het veranderde koopgedrag is het meer dan ooit de consument die aan het stuur zit.
X2O is een snelgroeiende Belgische badkamerspecialist, met vandaag 21 badkamerwinkels in België en Nederland, en richt zich op de particuliere badkamermarkt.
Vijf Mechelse en Kempense bedrijven zitten samen over topics zoals: mobiliteit, war for talent en waar zitten de knelpuntberoepen?
Via een startbaanovereenkomst (SBO) kom je als jongere makkelijker aan de bak. Je krijgt meer kansen om (meer) werkervaring op te doen.
Als het gaat om aantrekkelijkheid zijn werkgevers aan elkaar gewaagd, maar Belgische organisaties lijken toch een streepje voor te hebben...
Een moorddiner als teambuilding? Bij Colruyt Group Academy kan het!
In de recente top tien van grootste knelpuntberoepen staan er twee uit de industrie: de technicus installaties en de elektrotechnisch installateur.
Ook jongeren kunnen tegenwoordig een goede leider zijn. Meer nog: uit onderzoek blijkt dat de ideale leidinggevende jonger is dan 35 jaar…
Ben jij pas afgestudeerd, of behaal je binnenkort je diploma? Dan wil je wellicht graag weten welk salaris je mag verwachten in je eerste job binnen finance.