Is het bedrijf groen, of de perceptie?
Acht op de tien werknemers vinden het belangrijk om voor een 'groen' bedrijf te werken. Dat blijkt uit een rondvraag bij 4.000 Vlamingen. Maar hoe 'groen' zijn bedrijven echt?
Toyota, 3M en Siemens bekleden de hoogste posities in de ‘Best Global Green Brands 2011’-lijst, een rapport dat Interbrand onlangs vrijgaf. Zij contacteerden 10.000 consumenten en vroegen hen of ze weet hadden van de ecologische prestaties van verschillende merken.
Als meest duurzame bedrijf kwam Japanse autoconstructeur Toyota uit de bus. De grootste inpakt op hun ‘pole position’ is waarschijnlijk de lancering van de Toyota Prius. Maar naast het produceren van milieuvriendelijke wagens, ondertekenden zij in 1992 al een ‘Toyota Earth Charter’, die focust op doelstellingen als uitstootbeperking, bosaanplanting, waterverbruik en recyclage.
Waarom zij op nummer één staan? Toyota speelt het slim. Naast de nodige inspanningen voor het milieu, communiceren zij dit ook voldoende naar de buitenwereld. Een slimme zet, als je weet dat zij enkele grote merknamen achter hun laten.
En hoewel veel bedrijven bezig zijn met het milieu, toch komt dit niet altijd zo over bij het publiek. L’Oréal is hier een goed voorbeeld van. Zij doen wel moeite, maar communiceren hun inspanningen niet genoeg naar de buitenwereld.
Andere merken als Coca-Cola en McDonalds kunnen dan weer profiteren van hun naambekendheid. Deze merken verwerken groen in hun logo of verpakkingen en wekken zo de indruk extra inspanningen voor het milieu te leveren.
(mw) – Bron: greenbiz.com
1 augustus 2011Acht op de tien werknemers vinden het belangrijk om voor een 'groen' bedrijf te werken. Dat blijkt uit een rondvraag bij 4.000 Vlamingen. Maar hoe 'groen' zijn bedrijven echt?
Mocht Van Dale een Begrip van het Jaar verkiezen, kwam ‘ecologische voetafdruk’ zeker in aanmerking. Steeds meer bedrijven doen inspanningen om ook de voetafdruk van hun eigen werknemers te verkleinen, met hun eigen producten of andere technologie.
"Sinds de CO2-taks op bedrijfswagens verdien ik netto minder. Kan ik een ‘groenere’ wagen vragen?"
De moeder van alle knelpuntberoepen, dat is de verpleegkundige. Niet alleen in de zorgsector zelf, maar voor alle jobs!
De overgrote meerderheid van de jongeren vertoont symptomen van een burn-out, en niet elke werkgever speelt hier even goed op in...
De groeiende inflatie en de hoge prijzen zorgen bij heel wat werknemers voor stress en financiële zorgen die ze vaak ongewild meenemen naar het werk...
Succesvolle topsporters die extreem uitblinken in hun discipline verdienen een hoog loon. Dit zijn de 10 grootverdieners onder de sportmannen.
De stijging van het ziekteverzuim in ons land zet zich voort. In 2023 waren Belgische medewerkers bijna 10% van de werktijd afwezig door ziekte...
Sommige werktrends spelen eerder op de achtergrond. Ze vallen minder op, ook omdat werknemers of organisaties dat soms liefst zo willen houden...