Meer/minder verdienen
Vorige

1 van 372

Volgende
Volgend artikel:

Een ploegenpremie: wat is het, wie krijgt ze en hoeveel bedraagt ze?

Opslag vragen in crisistijd: (on)gepast?

Dat werknemers één keer per jaar om een opslag vragen, vindt meer dan een vierde (27 procent) van de HR-managers gepast. Een minderheid (12 procent) vindt het daarentegen ongepast om momenteel een loonsverhoging te vragen gezien de huidige economische toestand.
#

Dat blijkt uit onderzoek bij 200 HR-managers in opdracht van OfficeTeam, een afdeling van Robert Half gespecialiseerd in de tewerkstelling van tijdelijke administratieve profielen. Met dit onderzoek trachtte OfficeTeam te achterhalen of HR-managers het gepast vinden dat werknemers om een salarisverhoging vragen en met welke vereisten ze rekening houden bij het al dan niet toekennen van opslag.

Opslag ongepast?

27 procent geeft aan het gepast te vinden dat werknemers jaarlijks opslag vragen, 17 procent vindt tweejaarlijks geschikt en 15 procent heeft een voorkeur voor langer dan twee jaar. Nog eens 17 procent kijkt echter helemaal niet naar de tijdspanne, maar houdt er eerder rekening mee of de werknemer een groot project succesvol heeft beëindigd. Een hele kleine minderheid (2 procent) vindt het een goed idee als werknemers meermaals per jaar om een loonsverhoging vragen. Toch stelt 12 procent dat het momenteel, gezien de huidige crisis, niet het ideale moment is om opslag te vragen.

Dries De Vos, Director OfficeTeam: “Bedrijven kijken bij het toekennen van een salarisverhoging niet enkel meer naar anciënniteit, maar in toenemende mate naar de individuele prestaties. Dit heeft als gevolg dat de periodiciteit van opslag kan fluctueren en verschillen van werknemer tot werknemer. Organisaties dienen in ieder geval de verwachtingen omtrent de frequentie te managen en transparant te zijn in hun communicatie hieromtrent.”

Vereisten

De belangrijkste vereisten waarmee de ondervraagde HR-managers rekening houden wanneer zij beslissen of een werknemer opslag krijgt of niet, zijn de volgende:

  1. Bewezen successen (de resultaten die de werknemers heeft behaald): 60 procent
  2. Motivatie: 45 procent
  3. Samenwerkingsvaardigheden: 34 procent
  4. Loyaliteit naar het bedrijf toe: 33 procent
  5. Tijd dat de werknemer binnen het bedrijf werkzaam is: 31 procent
  6. Professionalisme tegenover managers en collega's: 27 procent
  7. Laatste keer dat de werknemer opslag heeft gekregen: 25 procent
  8. Goed ontwikkelde technische vaardigheden: 25 procent
  9. Punctualiteit: 15 procent
  10. Populariteit van de werknemer binnen het bedrijf: 8 procent

(nm) 

5 juli 2013
Anderen bekeken ook