Zakelijk flirten in 7 stappen
Wie dacht dat enkel harde cijfers en resultaten zakenpartners over de streep halen, think again. Flirten blijkt immers een essentieel onderdeel van zakendoen.
Dat er nog wat wordt afgelachen op kantoor blijkt uit een enquête die Jobat in samenwerking met het Departement Psychologie van de K.U.Leuven afnam bij meer dan 3.000 Vlamingen. “Een resultaat dat tot jolijt stemt”, vindt Hans De Witte. “Negentig procent vindt humor op het werk ook noodzakelijk. Logisch, want eens lachen is de ideale manier om stoom af te laten.”
Bijna iedereen (94 procent) werkt ook liever samen met een collega die af en toe met zichzelf kan lachen. ‘Flauwe plezante’ collega’s werken dan weer 18 procent van de ondervraagden op de zenuwen. Toch mag het er voor zes op de tien best nog grappiger aan toe gaan, zeker volgens de 45-plussers (65 procent). “In studies zien we dat men met ouder worden positiever in het leven gaat staan”, legt Hans De Witte uit.
Jongeren laten zich er daarentegen meer toe verleiden om te lachen met de grapjes van de baas om in een goed blaadje te komen (15 procent). “Zij staan aan het begin van hun carrière, hebben zich nog niet echt kunnen bewijzen. Vandaar dat ze vormen van impression management gebruiken om hun beste beentje voor te zetten: ze tonen de beste kanten van zichzelf”, vertelt De Witte. “Maar daar moet je wel mee oppassen. Als je door de mand valt, dan werkt dit tegen jou. Je kan daardoor ook geïsoleerd worden door je collega’s en riskeert zelfs gepest te worden.”
Lachen met de crisis schiet bij een op de acht in het verkeerde keelgat. Bijna een vijfde merkt ook dat het er sinds de crisis serieuzer aan toe gaat op het werk, zeker in de privésector. “Als je echt onder druk komt te staan omdat het voor het bedrijf een kwestie is van overleven, dan vergaat het lachen je natuurlijk”, aldus De Witte. “De crisis zet wel een domper op de werksfeer, maar al bij al valt dat nog mee. Werken is niet alleen kommer en kwel, zoals het vaak wordt voorgesteld. Vijftig à zeventig procent is zeer enthousiast over zijn werk. Humor is daarbij een leuke manier om de stress aan te kunnen.”
Bekijk hier de volledige resultaten van het 'Humor'-onderzoek.    
1 juli 2009Dat er nog wat wordt afgelachen op kantoor blijkt uit een enquête die Jobat in samenwerking met het Departement Psychologie van de K.U.Leuven afnam bij meer dan 3.000 Vlamingen. “Een resultaat dat tot jolijt stemt”, vindt Hans De Witte. “Negentig procent vindt humor op het werk ook noodzakelijk. Logisch, want eens lachen is de ideale manier om stoom af te laten.”
Bijna iedereen (94 procent) werkt ook liever samen met een collega die af en toe met zichzelf kan lachen. ‘Flauwe plezante’ collega’s werken dan weer 18 procent van de ondervraagden op de zenuwen. Toch mag het er voor zes op de tien best nog grappiger aan toe gaan, zeker volgens de 45-plussers (65 procent). “In studies zien we dat men met ouder worden positiever in het leven gaat staan”, legt Hans De Witte uit.
Jongeren laten zich er daarentegen meer toe verleiden om te lachen met de grapjes van de baas om in een goed blaadje te komen (15 procent). “Zij staan aan het begin van hun carrière, hebben zich nog niet echt kunnen bewijzen. Vandaar dat ze vormen van impression management gebruiken om hun beste beentje voor te zetten: ze tonen de beste kanten van zichzelf”, vertelt De Witte. “Maar daar moet je wel mee oppassen. Als je door de mand valt, dan werkt dit tegen jou. Je kan daardoor ook geïsoleerd worden door je collega’s en riskeert zelfs gepest te worden.”
Lachen met de crisis schiet bij een op de acht in het verkeerde keelgat. Bijna een vijfde merkt ook dat het er sinds de crisis serieuzer aan toe gaat op het werk, zeker in de privésector. “Als je echt onder druk komt te staan omdat het voor het bedrijf een kwestie is van overleven, dan vergaat het lachen je natuurlijk”, aldus De Witte. “De crisis zet wel een domper op de werksfeer, maar al bij al valt dat nog mee. Werken is niet alleen kommer en kwel, zoals het vaak wordt voorgesteld. Vijftig à zeventig procent is zeer enthousiast over zijn werk. Humor is daarbij een leuke manier om de stress aan te kunnen.”
Bekijk hier de volledige resultaten van het 'Humor'-onderzoek.    
1 juli 2009Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Wie dacht dat enkel harde cijfers en resultaten zakenpartners over de streep halen, think again. Flirten blijkt immers een essentieel onderdeel van zakendoen.
Je collega net iets te lang in de ogen kijken, je hand een seconde langer laten liggen op die blote schouder ... Meer dan een op twee werknemers zien er geen graten in. Drie op tien geeft zelfs openlijk toe dat hij of zij lustig flirt op de werkvloer. En ja, mannen doen het meer dan vrouwen.
De komende vijftien jaar is er nood aan 30.000 nieuwe medewerkers in de Vlaamse industrie, waarvan ruim 22.000 in de sectoren chemie en kunststoffen.
Lijken het altijd dezelfde mensen die succes hebben, terwijl jij blijft aanmodderen? Maak vanaf nu zelf het verschil tussen miserie en succes.
Lodder Software is in Nederland met voorsprong marktleider binnen de brandstofhandel. Ook in België voert het bedrijf de sector aan...
Payroll en rekrutering zijn de twee meest gezochte HR-jobs in ons land. Samen zijn deze profielen goed voor bijna de helft van alle jobs in HR.
Er wordt door werknemers blijkbaar nog maar weinig gebruik gemaakt van het één tiende ouderschapsverlof...
We vroegen Robbert De Wit (25) uit Tessenderlo naar zijn job en hoeveel hij daarmee maandelijks verdient...
De mobiliteit van morgen krijgt vandaag al vorm bij de MIVB. Een opdracht van formaat, maar ook een heldere purpose die de MIVB-medewerkers richting geeft.
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Je collega net iets te lang in de ogen kijken, je hand een seconde langer laten liggen op die blote schouder ... Meer dan een op twee werknemers zien er geen graten in. Drie op tien geeft zelfs openlijk toe dat hij of zij lustig flirt op de werkvloer. En ja, mannen doen het meer dan vrouwen.
Wie dacht dat enkel harde cijfers en resultaten zakenpartners over de streep halen, think again. Flirten blijkt immers een essentieel onderdeel van zakendoen.
We vroegen een 42-jarige senior management assistent bij een overheidsbedrijf naar haar job en hoeveel zij daar maandelijks mee verdient...
Wat doet een customer service representative precies? Wat mogen we verwachten in de toekomst? En welk loon krijgen zij betaald?
Dit jaar werkten in ons land meer mensen van thuis uit dan bij het begin van de pandemie.
We stelden de vraag aan Stephanie De Wulf en Jessy Van Dousselaere van de Vlaamse Overheid.
Bureaustoelen moeten comfortabel zitten, maar vooral ergonomisch zijn. Zeker als je urenlang aan je bureau gekluisterd zit. Hoe kies je de beste werkstoel?
"Het is koud op kantoor. Een officiële klacht indienen, durf ik niet. Wat kan ik doen?"
Welke taken heeft een account manager? Jobat geeft je het algemene profiel. Bekijk hier ook alle actuele vacatures voor accountmanagers.