'Nieuw zorgmodel voor meer persoonlijke dienstverlening in woonzorgcentra'

Met een nieuw zorgmodel wil Zorgbedrijf Antwerpen de dienstverlening in zijn woonzorgcentra verder personaliseren en verbeteren. Johan De Muynck, algemeen directeur Zorgbedrijf Antwerpen, legt uit hoe de bewonerstevredenheid op die manier zal toenemen.

18 juli 2016

Delen

Johan De Muynck
Johan De Muynck, algemeen directeur bij Zorgbedrijf Antwerpen.

“Wij willen de dienstverlening in onze woonzorgcentra op dezelfde wijze organiseren zoals dat we dat nu al aanbieden in de thuiszorg. Dat is de basis van ons nieuw zorgmodel. We vinden het immers erg belangrijk dat bewoners zich thuis voelen in ons woonzorgcentrum. Daarom vertrekken we van een 1-op-1 vraag in plaats van collectieve regelingen en evolueren we verder naar een vraag-gestuurde dienstverlening op maat van elke klant.”

Ook de planning- en oproepsystemen en de bevraging van klanten wil Zorgbedrijf Antwerpen op dezelfde leest schoeien als in de thuiszorg. “Iedere maand zal het nieuwe zorgmodel in één van onze 19 woonzorgcentra - goed voor circa 3.000 bewoners - worden uitgerold. Vanuit eerdere ervaringen en kleinschalige projecten zijn we ervan overtuigd dat de tevredenheid van de bewoners fors zal toenemen.”

Digitale ondersteuning

Het nieuwe zorgmodel wordt ondersteund door diverse digitale hulpmiddelen. “Tablets voor bevraging van bewoners zijn daarvan al een bestaand voorbeeld. Daarnaast willen we schermen plaatsen die aangeven hoeveel medewerkers aanwezig zijn en waar ze zich bevinden, want vaak zijn die aan het werk in een kamer bij een bewoner en dus minder zichtbaar voor bezoekers. Daar willen we iets aan doen, zodat de mensen weten bij wie ze terechtkunnen en waar de medewerkers zijn.”

“Ook de meldingen van onze oproep- en valdetectiesystemen zijn zichtbaar op die schermen. Tenslotte lanceren we met ‘Mijn Zorgbedrijf’ binnenkort ook een webportaal waarmee we het bewoners, familie en andere betrokkenen makkelijker maken om diensten op te volgen of aan te vragen en facturen te bekijken,” besluit Johan De Munck.

(wv) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?