CV
Vorige

1 van 162

Volgende
Volgend artikel:

9 redenen waarom jouw cv in de vuilbak belandt

Solliciteren met je smartphone: 3 trends

Zeg niet sollicitatiebrief, maar smartphone. Werk zoeken en vinden gebeurt steeds mobieler. Of via apps zoals WhatsApp. We zetten drie trends op een rijtje.
#

1. Mobiel

Niet nieuw, wel flink in de lift. Dat zijn de mobiele kanalen die komen kijken in de zoektocht naar werk. Een en ander blijkt alvast uit de cijfers van de populaire jobsite Jobat.be. Kwam in 2014 nog bijna drie kwart van de bezoekers op Jobat.be via een klassieke desktop of laptop, dan zakte dat in het najaar van vorig jaar tot 65 procent.

Vooral de smartphone is aan een forse opmars bezig. Was die in 2014 nog goed voor 10 procent van het bezoek op Jobat.be, dan is dat vandaag al 20 procent.

2. WhatsApp

Ook in de markt wint mobiel en digitaal aan belang in de zoektocht naar werk. Dat werd ook tijd, meent Julie Lavigne, die aan het hoofd staat van het digital talent hunters-team bij selectie- en uitzendkantoor Accent. “Als je ziet hoe de wereld de laatste jaren is veranderd, gaat rekrutering nog al te vaak erg traditioneel te werk”, meent Lavigne.

Accent lanceerde eerder ook al zijn app SWOP, als soort van ‘Tinder for Jobs’ (zie ook pagina 12). Bovendien staan nog andere mobiele initiatieven op het getouw.

Ook WhatsApp wordt actief aangewend bij Accent. “Enerzijds zetten we WhatsApp in om jobaanbiedingen te pushen naar de kandidaat, als vacancywire”, vertelt Lavigne. “Anderzijds gebruiken we als digital team WhatsApp om de communicatie met kandidaten te faciliteren. We sturen hen via WhatsApp de locatie van een bedrijf door, geven hen advies of wensen hen gewoon veel succes bij hun komende sollicitatiegesprek”, vertelt ze. “WhatsApp is een heel snel en gemakkelijk toegankelijk kanaal. Het past perfect binnen het kader van laagdrempelig contact. Kandidaten treden zeer snel met ons in contact.”

3. Skype

Voorts wordt video alsmaar belangrijker in rekrutering. Steeds meer kandidaten maken een video-cv waarmee ze zich willen onderscheiden van anderen, vaak met hun smartphone. Al deze mobiele en digitale initiatieven helpen ook de kandidaat, benadrukt Lavigne. “Ik had laatst contact met een ingenieur die via ons solliciteerde en aangenaam verrast was dat alle communicatie digitaal was verlopen. Dit zorgde ervoor dat hij zich niet één keer had moeten verplaatsen”, stelt ze.


(wv) - Bron: MARK Magazine 

4 mei 2017
Anderen bekeken ook