Viangro weet hoe zijn vrachtwagenbestuurders rijden
Levensmiddelenbedrijf Viangro gebruikt een slim systeem om continu te weten waar zijn vrachtwagens zich bevinden. Een woordje uitleg ...
“De eerste 25 kandidaten hebben hun opleiding achter de rug en kunnen nu worden ingezet”, zegt Roel Smets, voorzitter van de Federatie voor Wegtransporteurs & Logistieke Dienstverleners, Febetra Limburg. “Het project dat over een periode van tweeënhalf jaar wordt uitgevoerd, moet op het einde van de rit 160 nieuwe chauffeurs met een rijbewijs CE opleveren.”
De sector van transport en logistiek boomt in Limburg. De bedrijfsinvesteringen en de vele nieuwe jobs liegen er niet om. De afgelopen 3 jaren heeft de logistieke sector meer dan 365 miljoen euro geïnvesteerd in terreinen of gebouwen en kwamen er meer dan 1.600 nieuwe jobs bij. Maar die hoogconjunctuur kent ook een keerzijde. De VDAB-databanken tonen zwart op wit dat transportbedrijven het steeds lastiger hebben om binnen een redelijke termijn geschikt personeel te vinden. Vooral de schaarste aan kandidaat-chauffeurs wordt groter. Zo telde de VDAB eind 2017 60% meer openstaande vacatures voor het beroep van (truck)chauffeur dan in 2016.
Gedeputeerde van Economie Erik Gerits: “Dat het beroep van vrachtwagenchauffeur al jaren met stip genoteerd staat op de lijst van knelpuntberoepen is het gevolg van de vergrijzing van hun bestaande personeelsbestand enerzijds (jaarlijkse uitstroom van 300 truckers) en het imago van het beroep anderzijds. Willen transportbedrijven van de economische opleving profiteren, dan moeten we hen ondersteunen bij de invulling van de bestaande vacatures."
"Het tekort aan chauffeurs is problematisch, zeker nu de opleidingscapaciteiten beperkt zijn en de kostprijs voor het behalen van een rijbewijs categorie CE snel kan oplopen tot enkele duizenden euro’s”, aldus Roel Smets, voorzitter Febetra Limburg. Vandaar het experiment met gratis opleidingen.
De beroepsfederaties Febetra, de provincie Limburg, VDAB, Atrium opleidingen en de vzw Scholing sloegen hiervoor de handen in elkaar met het project Fast Track CE. “Het project stoomt kandidaat-truckchauffeurs, in drie maanden tijd klaar voor het behalen van het rijbewijs CE. De kandidaten moeten wel in het bezit zijn van een rijbewijs B en voldoende gemotiveerd zijn om in de transportsector aan de slag te gaan”, aldus Roel Smets. “Daardoor komt een zeer brede doelgroep in aanmerking voor een traject, gaande van langdurig werklozen of vluchtelingen, maar ook kandidaten uit andere sectoren die misschien wel dromen van een job als vrachtwagenchauffeur.
(kme) - Foto: HBvL - Meer info: www.scholingvzw.be
23 maart 2018Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Levensmiddelenbedrijf Viangro gebruikt een slim systeem om continu te weten waar zijn vrachtwagens zich bevinden. Een woordje uitleg ...
We vroegen Danny Thommis (45) uit Melsbroek hoeveel hij verdient als vrachtwagenpiloot...
Het thuis gezellig maken: dat is cocooning. Een variant hiervan, carcooning, is de enorme uitbreiding van het comfort in de cabine van vrachtwagens.
Geert en Jochen vertellen over hun ervaringen bij ABB. Over Spoedinterventies, onderhoud, herstellingen en langetermijncontracten...
Voor menig laatstejaars is een stage een opstap naar een job. Enkele tips voor zij die graag als vaste medewerker aan de slag gaan bij hun stagebedrijf!
Wat doet een business controller precies? Wat heeft de toekomst in petto? En hoeveel verdient hij/zij gemiddeld in België?
Het is een probleem dat veel mensen bekend in de oren klinkt: je job is oké maar je baas is onuitstaanbaar. Wat kan je hieraan doen?
Stefanie werkt bij KBC Brussels: ““De open en verwelkomende cultuur is hier uniek.”
Ook in de retailsector woedt de ‘war for talent’. Maar merken en retailers die het slim aanpakken, zullen medewerkers aan zich kunnen binden.