Viangro weet hoe zijn vrachtwagenbestuurders rijden

”We kunnen nu voorspellen wanneer een vrachtwagen bij een klant aankomt.” (Johan van de Walle, logistiek manager Viangro)
Het levensmiddelenbedrijf Viangro doet dagelijks honderden leveringen bij klanten. Viangro gebruikt een slim systeem om continu te weten waar zijn vrachtwagens zich bevinden, en leert daaruit ook veel over het brandstofverbruik en zelfs de rijstijl van de bestuurder.
Vrachtwagen Viangro
”We kunnen nu voorspellen wanneer een vrachtwagen bij een klant aankomt.” (Johan van de Walle, logistiek manager Viangro)

Viangro is sinds 1960 actief in de voedingssector. Het bedrijf met hoofdzetel in Anderlecht is gespecialiseerd in de ontwikkeling en distributie van vleeswaren en andere voedingsmiddelen. Alle logistieke activiteiten van Viangro worden verzorgd door de dochteronderneming Easy Fresh Logistics (EFL).

"EFL doet eigenlijk twee dingen", vertelt logistiek manager Johan van de Walle. "Enerzijds leveren we verse producten zoals vlees, vis, fruit en groenten aan grote klanten zoals rusthuizen, scholen, ziekenhuizen, ministeries, en bedrijven zoals Sodexo en Belgacom. Daarnaast is er wat wij retail noemen: daaronder vallen transport- en logistieke activiteiten voor klanten zoals Delhaize, Carrefour, Lidl, …" EFL stelt een tachtigtal mensen tewerk, vooral chauffeurs voor de vloot van zestig gekoelde vrachtwagens.

Webfleet

De klanten van EFL willen graag weten wanneer de levering juist zal aankomen. In het verleden was het niet altijd even gemakkelijk om die informatie in real time bij de klant te krijgen, vertelt Johan van de Walle. "Met de verkeersproblemen in België gebeurt het al eens dat een chauffeur vertraging oploopt. Wanneer een klant vroeg waar de levering bleef, moesten we de chauffeur bellen. Maar als hij achter het stuur zit, mag hij natuurlijk niet opnemen. Bovendien moeten chauffeurs vaak laden of lossen in een garage waar geen bereik is.”

Het alternatief voor rondbellen vond EFL bij Webfleet, een programma van TomTom Telematics dat communiceert met track&trace-apparaatjes in de vrachtwagen. "Met deze module kunnen wij live achterhalen waar onze chauffeur zich bevindt", legt Van de Walle uit. "Het is bovendien gekoppeld aan ons bedrijfsinformatiesysteem: het bevat bijvoorbeeld alle leveringsadressen. We kunnen dus voorspellen wanneer een vrachtwagen bij een klant zal aankomen. We zien ook wanneer een wagen stilstaat waar geen klant is, en dan kunnen we navragen wat de reden daarvoor was."

Zuiniger transport

Tegelijk werd in elke wagen ook de EcoPlus-module van TomTom ingebouwd. "We wilden al langer de ecologische voetafdruk van onze transporten verkleinen", zegt Van de Walle. "Maar om iets te doen, moet je eerst weten waar je staat. Met de EcoPlus-module krijgen we inzicht in het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van onze wagens. Maar we leren ook bij over de rijstijl van onze chauffeurs: laten ze onnodig hun motor draaien, trekken ze bruusk op of remmen ze te fel? We kunnen zelfs zien of een chauffeur een bocht te scherp neemt. Dat is belangrijk: wij vervoeren veel producten in bakken, en bij een te scherpe bocht kan de lading op de laadvloer terechtkomen." De module bewaakt ook de staat van de voertuigen. Als een vrachtwagen plots 35 in plaats van 25 liter verbruikt, weet EFL nu meteen dat er iets ontregeld is.

Johan van de Walle benadrukt dat het systeem in overleg met de bestuurders uitgerold is. "Het was niet onze bedoeling om het apparaat repressief te gebruiken. We willen geen politieagent naast onze chauffeurs zetten. We zijn daar open over: onze chauffeurs krijgen regelmatig informatie over het bedrijf, de cijfers en waar we naartoe willen. Het systeem kan ook in het voordeel van de chauffeur werken; als een klant klaagt over een late levering, kan de chauffeur aantonen wanneer hij effectief aankwam." Doordat de chauffeurs regelmatig feedback krijgen over hun rijstijl, leren ze ook energiezuiniger rijden. Zo'n aanpak is efficiënter dan een eenmalige cursus om hun rijstijl te verbeteren, stelt Jeroen Groenendijk van TomTom Telematics. "Het effect van zo'n cursus is na twee weken uitgewerkt. Hier kun je jezelf continu vergelijken met de norm.”

Sinds de invoering is er bij de chauffeurs ook minder tolerantie voor collega's die de kantjes eraf lopen, weet Johan van de Walle. "We hebben helaas afscheid moeten nemen va twee chauffeurs. Een van hen bleek elke dag 150 kilometer om te rijden om thuis te kunnen zijn."

Knelpuntberoep

Volgens Van de Walle heeft Viangro de investering in het nieuwe systeem op zes maanden terugverdiend. Het brandstofverbruik is 3 procent lager dan voorheen. Ook rijden chauffeurs efficiënter, wat het aantal uren dat ze op de baan zijn met 4 procent heeft doen dalen. "Investeren is gemakkelijk: je maakt een budget vrij en tekent een contract", zegt Van de Walle. "Maar het succes ervan hangt af van wat je met die investering doet. Je kunt overal camera's hangen, maar als niemand de beelden bekijkt tenzij er iets misloopt, heb je er niets aan. Wij wachten niet op een klacht om te zien wat onze chauffeurs doen.”

Vrachtwagenchauffeur is al jarenlang een knelpuntberoep, en EFL heeft het vooral moeilijk om chauffeurs met een rijbewijs C en CE (trekker met oplegger) te vinden. "Voor chauffeurs met rijbewijs B krijgen we veel spontane sollicitaties. Vaak zijn dat mensen die uit de koerierssector komen. Daar moeten ze elke dag tachtig stops doen. Bij EFL zijn dat er minder, omdat er meer tijd nodig is om uit- en in te laden. Daardoor is er ook meer contact met de klant. In de winter krijg je al eens koffie of een tas soep. Daarom ligt het verloop bij ons veel lager.”

(wv) 

19 september 2014
Anderen bekeken ook