Doe jij ook aan sollicitatie-shopping?

Solliciteren zonder echt van werkgever te willen veranderen? Het gebeurt regelmatig. Flink wat werknemers gebruiken zo’n sollicitatie om te kijken wat ze waard zijn op de arbeidsmarkt. En… om die kennis meteen te verzilveren. Welkom in de wereld van het sollicitatieshoppen.

Sollicitatieshoppen

Uit onderzoek van Top Employers onder duizend Nederlandse werknemers blijkt dat 26% van de werknemers weleens solliciteert zonder de intentie om de baan ook echt te nemen. Bij jongeren onder de 35 jaar loopt dat cijfer zelfs op tot 43%.

Andersom geldt die logica ook: hoe ouder de werknemer, hoe honkvaster deze lijkt te zijn. Slechts 8% van de 55-plussers zegt ooit zo’n ‘nepsollicitatie’ te hebben gedaan.

Hoezo, sollicitatieshoppen?

In het jargon heeft men het ook wel over sollicitatieshoppen. Het betekent dat werknemers bewust reageren op vacatures bij andere bedrijven, niet omdat ze weg willen, maar omdat ze hun onderhandelingspositie bij de huidige werkgever willen versterken. Met een vers aanbod op zak wordt het namelijk gemakkelijker om bij een functioneringsgesprek loonsverhoging, betere voorwaarden of extra voordelen af te dwingen.

En die tactiek werpt soms vruchten af. Van alle werknemers die dit hebben toegepast, zegt 15% in het onderzoek van Top Employers dat ze er voordeel uit hebben gehaald. Bij de jongere generatie loopt dat zelfs op tot 27%.

Lees ook: De ultieme 5 tips om een hoger loon te onderhandelen

De voordelen: meer macht aan de onderhandelingstafel

Voor wie jong is en/of wil groeien in loon of arbeidsvoorwaarden, kan solliciteren zonder vertrekplannen een slimme voorbereiding zijn. “Je schaaft ook je sollicitatievaardigheden bij”, merkt loopbaancoach Eva Buyck op. “Op die manier maak je ook meer kans op een nieuwe job, van zodra je er echt naar op zoek gaat.”

Bovendien geeft het inzicht in je marktwaarde en kan het je sterker maken in gesprekken met je huidige werkgever. Het is bovenal een manier om druk te zetten op organisaties die salarisverhogingen of promoties te lang voor zich uitschuiven. Zo haalt de loopbaancoach ook een wetmatigheid aan: “Doorgaans gaat je loonpakket er ook gewoon beter op vooruit als je van job verandert dan dat je ergens blijft zitten.”

Zo maak je sneller promotie: 7 tips

De nadelen: vertrouwen op het spel

Toch kleven er stevige risico’s aan deze strategie. Als een werkgever merkt dat sollicitaties vooral als drukmiddel worden gebruikt, kan dat leiden tot verstoord vertrouwen. Je kunt aanzien worden als minder loyaal of zelfs als opportunistisch, als je het regelmatig toepast. “Je geeft je werkgever dan ook niet bepaald een standvastige indruk.”

Daarbij is het ook geen oneindig houdbare tactiek. Je kan geen tien keer dreigen om te vertrekken. En is er nog het inhoudelijke: wat vandaag qua capaciteiten goed in de markt ligt, kan in een veranderende arbeidsmarkt trouwens snel achterhaald raken.

Rijk worden? Verander van job

En de alternatieven?

Wie verandering of groei wil zonder over de spreekwoordelijke schutting te moeten kijken, heeft andere opties. Een eerste stap is vaak gewoon het gesprek aangaan: bespreek met je leidinggevende welke doorgroeimogelijkheden of interne mobiliteit er zijn. Ook opleidingen, stages of een dag meelopen bij een ander team kunnen een veilige manier zijn om nieuwe perspectieven te verkennen.

Kortom, sollicitatieshoppen kan je tijdelijk meer ‘macht’ geven, maar ook je relatie met je werkgever onder druk zetten. Of hoe een fake sollicitatie je vandaag misschien meer loon zou kunnen opleveren, terwijl een eerlijk gesprek je morgen misschien wel een hele loopbaan kan bezorgen.

Extra: We veranderen steeds vaker van job door ‘persoonlijke redenen’

(William Visterin)

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Anderen bekeken ook

Rijk worden? Verander van job

Rijk worden? Verander van job

Tom Corley interviewde 5 jaar lang honderden miljonairs en leerde via hen wat de waarschuwingssignalen zijn om van job te veranderen...