Thuiswerken
Vorige

1 van 277

Volgende
Volgend artikel:

Afwezig door ziekte: 1 op 3 Belgen niet. Welke sectoren het meest?

De gevolgen van Het Nieuwe Werken

”Als het alleen maar thuiswerken is, is het vaak niet meer dan een kostenbesparing.” (Peter De Bley, partner bij PwC)
Consultancybedrijven waren een van de eersten om Het Nieuwe Werken toe te passen. Bij PwC wordt er al sinds de jaren 90 getelewerkt. Maar die nieuwe manier van werken is niet zonder gevolgen.
Peter De Bley
”Als het alleen maar thuiswerken is, is het vaak niet meer dan een kostenbesparing.” (Peter De Bley, partner bij PwC)

“Wij werken sowieso heel ‘virtueel’. Veel van onze medewerkers bevinden zich elke dag bij klanten. Sinds de jaren 90 al denken we na over hoe daar mee om te gaan”, zegt Peter De Bley, partner bij PwC en verantwoordelijk voor advies rond human resources management.

Thuiswerken is één van de oplossingen die PwC haar medewerkers aanbiedt, maar er kan ook vanop verschillende locaties worden gewerkt. “Je kan een locatie boeken in een van onze kantoren. Als ik ’s ochtends een vergadering heb in Gent, reserveer ik daar een plaats.”

Nieuw leidinggeven

Voor PwC-medewerkers zijn alle technologische faciliteiten voorzien om zowat van overal te werken: op locatie, van thuis uit of bij de klant. “Het gevolg was dat we vrij snel gestart zijn met beoordelen op basis van prestaties. Dat was toch een van de meer fundamentele veranderingen”, legt Peter De Bley uit. “Voor veel bedrijven is dat een uitdaging. Ze moeten leren omgaan met het feit dat mensen niet meer op hun vaste stoel zitten om te werken.” Essentieel daarin is de rol van de leidinggevende. Die moet leren leiding geven aan zijn ‘virtuele’ team. “Nieuwe leidinggevenden moeten vooral sturen op de productiviteit van hun medewerkers en het resultaat van hun werk beoordelen. Waar dat werk wordt verricht, is van secundair belang.”

Riskeert een leidinggevende zo niet de band met zijn team te verliezen? “Dat is een aandachtspunt”, geeft Peter De Bley toe. “Bij PwC lossen we dat op door regelmatig momenten in te lassen die ervoor zorgen dat medewerkers zich met elkaar, met hun team als met het bedrijf kunnen identificeren. Elke laatste vrijdag van de maand wordt er in elk van onze kantoren een drink georganiseerd. Wie in de buurt is, kan eender waar binnenspringen.”

Cultuurverandering

Het Nieuwe Werken is veel meer dan thuis- of telewerken. “Als het alleen maar dat is, is het vaak niet meer dan een kostenbesparing. De opbrengst van die investering kan wel eens tegenvallen. In de praktijk merk ik dat Het Nieuwe Werken vooral succesvol is in die bedrijven die aandacht hebben voor het hele plaatje”, aldus Peter De Bley.

Het Nieuwe Werken vraagt in veel bedrijven om een cultuurverandering, met een focus op plaats- en tijdonafhankelijk werken. “Dat heeft effect op de structuur en de manier van leidinggeven. Belangrijk is dat er tegelijk geïnvesteerd wordt in vorming en opleiding. Ik stel vaak vast dat een werkgever wel allerlei IT-tools ter beschikking stelt van het personeel maar dat niet iedereen die even goed gebruikt.”

Zo is bijvoorbeeld niet iedereen even handig in het opzetten van een videoconference. Ook een virtuele brainstorm vereist een andere aanpak dan een klassieke sessie, wat toch enige ervaring of opleiding vereist, aldus Peter De Bley. “Training en vorming zijn elementen waarvan we het belang niet mogen onderschatten om Het Nieuwe Werken succesvol te maken. Hetzelfde geldt voor change management en communicatie.”

Jonge moeders

Het Nieuwe Werken vergt ook enige maturiteit. Controlemechanismen zoals de prikklok vallen meestal immers weg. “Dat vereist een werkattitude die soms moet aangeleerd worden. Ik denk dan ook aan pas afgestudeerden”, zegt Peter De Bley.

Die merkt op deze manier van werken soms voor verrassingen zorgt. “Je zou verwachten dat vooral jonge moeders voorstander zijn om van thuis uit te werken. De praktijk is vaak anders. Die jonge moeders zijn blij om op kantoor te kunnen werken. Het is een plek waar ze sociaal contact hebben en ze zijn er weg van hun huishouden.”

Peter De Bley merkt ook een verschil tussen intro- en extraverte mensen wat thuiswerken betreft. “Je zou denken dat het vooral iets is voor introverte mensen. De realiteit is anders. Het zijn vooral extraverte personen die van thuis uit werken. Een wetenschappelijke verklaring heb ik daar niet voor, maar een mogelijke veronderstelling is dat introverte mensen het er moeilijk mee hebben om van thuis uit contact te leggen met anderen. Op kantoor kent het sociale contact minder barrières.”

(wv)

23 april 2013

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook