De 4 basics van een écht goede werkplek

Thuiswerk bewees het: je hebt geen kantoor nodig om je werk te doen. En toch keren we terug. Niet enkel omdat het moet, maar omdat een goed kantoor écht iets toevoegt. Maar wat maakt zo’n werkplek de moeite waard? Deze vier basics mogen alvast niet ontbreken.

Voorbeeld van een echt goede werkplek

“Vroeger was dat simpel: op kantoor van 9 tot 5”, zegt Philip Vanhoutte, oprichter van Smarter Working en werkplekspecialist.

Vandaag hangt de ideale werkplek af van wat je aan het doen bent. Denkwerk of schrijven lukt beter in stilte, thuis of op een rustige plek op kantoor. Overleggen of presenteren vraagt dan weer een inspirerende, sociale setting.

Waarom komen we nog naar kantoor?

Kantoren zijn zeker nog relevant. Maar ze moeten hun nut wel bewijzen. Philip Vanhoutte somt in het boek ’Hoe slimmer werken werkt - van werkdruk naar werkgeluk’ vooraanstaande redenen op waarom werknemers – vaak op eigen beweging – terugkeren naar kantoor.

Hybride werken: Wat wil de werknemer zelf?

Dat doen ze vooral voor sociale interactie en samenwerking: van de geplande brainstorm tot de informele babbel aan het koffieapparaat. “Spontane gesprekken en teamoverleg zijn vaak productiever in persoon dan via een scherm”, stelt Vanhoutte. En ook voor inspiratie en focus. “In een goed ingericht kantoor kun je zowel samen werken als geconcentreerd werken.”

De meeste kantoren bieden de faciliteiten hier ook voor. Veel werknemers verwachten op hun kantoor vaak betere mogelijkheden, zoals qua technologie en ergonomie, dan thuis. En dan zijn er natuurlijk nog de basics waar elke kantooromgeving aan moet voldoen.

Check: Hoe ergonomisch is jouw werkplek?

Vier basics voor de ideale werkplek

Een echt goede werkplek doet méér dan enkel onderdak bieden. De vier onmisbare basiselementen, die jij gerust mag afvinken, zijn:

1. Luchtkwaliteit

Zuivere, geventileerde lucht met de juiste temperatuur en vochtigheid voorkomt vermoeidheid en houdt je alert. “Slechte luchtkwaliteit wordt vaak onderschat, terwijl het direct je mentale helderheid beïnvloedt.”

Nuttig: 5 tips voor een betere luchtkwaliteit op kantoor

2. Licht

Natuurlijk daglicht of goede verlichting bevorderen je alertheid én stemming. “Wie werkt met voldoende daglicht in zijn of haar gezichtsveld, is niet alleen productiever, maar slaapt ook beter.”

3. Akoestiek

Storende geluiden, vooral gesprekken van collega’s, zijn volgens Philip Vanhoutte de grootste afleiding op kantoor. “Want een open kantoor is alleen prettig als er ook stille werkplekken zijn waar je je écht kunt concentreren.”

5 tips: Zo beperk je geluidshinder op kantoor

4. Natuur

Een plant op je bureau, uitzicht op groen of zelfs natuurgeluiden doen stress verminderen. De trend hier luistert naar de naam em>Biophilic design, waarbij natuur een plek krijgt in de werkplek. Dit wordt steeds vaker toegepast in moderne kantoren.

Natuurlijk zijn de omstandigheden in veel thuiskantoren ook niet ideaal, toch scoren veel kantoren nog onvoldoende op deze basics. Vanhoutte: “Uit onderzoek blijkt dat 75% van de werknemers niet voltijds naar kantoor wil terugkeren, omdat basisvoorwaarden zoals luchtkwaliteit, licht en akoestiek vaak niet op orde zijn.”

Lees ook... Hybride werken vs. op kantoor: wat is het productiefst?

(William Visterin)

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Anderen bekeken ook