Opleidingen
Vorige

1 van 236

Volgende
Volgend artikel:

4 redenen waarom je maar beter niet overgekwalificeerd bent

Mede mogelijk gemaakt door: VDAB

“Cursisten afleveren naar een job, dat is de grootste voldoening”

VDAB-Johny-Vercoutere-werkgeluk
“Als ik twijfel bij aanvragen van cursisten, laat ik ze meestal toch aan de opleiding beginnen”, zegt Johny Vercoutere, instructeur automechanica bij VDAB.
Wat is er mooier dan werkzoekenden een opleiding te geven, waardoor ze sowieso werk vinden dat hen ligt? Johny Vercoutere, instructeur automechanica bij VDAB, doet het. “Ik ben voor mijn cursisten tegelijk lesgever, coach en soms een soort vader.”

“Ik ben Johny, instructeur autotechniek en ik kom nog elke dag graag naar mijn werk”, zo begroet de VDAB-lesgever ons als we hem zien verschijnen op het Teams-scherm.” Ook al gaat hij binnenkort met pensioen, uitbollen is er niet bij. Dat kan ook niet. “In mijn job moet je bijblijven. Autotechniek verandert constant. Ik volg ook veel opleidingen bij constructeurs en invoerders om mijn kennis op peil te houden.”

Lees ook: Vakopleidingen bouw en techniek doen het uitstekend

Extra les

Twintig jaar geeft hij al les, ervoor werkte hij 25 jaar als mecanicien. “Dat helpt voor de voorbeelden uit de praktijk”, stelt hij. In al die jaren zag hij autotechniek natuurlijk ook gigantisch veranderen. “Vandaag zit er gemiddeld 7 kilometer aan bedrading in een hedendaagse auto. Toen ik begon ging het om zes draadjes naar de autolichten.” Van gewone boordnetspanning ging het naar hoogspanning. Dat alles maakt het natuurlijk complexer voor de cursisten.

“De klassieke automechaniek zit nog altijd in de wagen, maar wagens zijn meer en meer elektronisch gecontroleerd en aangestuurd. En dan gaat het niet alleen over elektriciteit. Hydraulische systemen, koeltechniek of spanning, noem maar op. Ze moeten veel kunnen en leren.”

De cursisten die Johny over de vloer krijgt, hebben een verschillende achtergrond. Sommigen zijn anderstalig. “Ze moeten geen perfect Nederlands spreken, maar mij wel begrijpen en de taal kunnen lezen, want diagnoseapparatuur is bijvoorbeeld in het Nederlands.” Ook hun basiskennis verschilt. “Sommigen beginnen echt van nul en dan is het een flinke boterham.”

Een groep cursisten bestaat uit acht à twaalf leerlingen, die zowel theorie als praktijk krijgen in het opleidingscentrum in Wevelgem en ook thuis het digitaal opleidingspakket kunnen volgen. “Ik heb de cursisten ongeveer tien maanden bij mij. Ik ben tegelijk hun lesgever, een soort van vader en een coach. Ze kunnen bij mij ook terecht met hun privéproblemen als ze dat willen en soms doen ze dat ook. Of ook voor een extra les. Over het algemeen kan ik zeggen dat ik een goede band heb met mijn mannen.”

Extra: Eén op vijf volgt opleiding en dat is te weinig

Krapte

De opleiding voorziet drie modules: banden en sneldienst, onderhoudsmecanicien en polyvalent mecanicien. “Na de opleiding onderhoudsmecanicien volgen twee weken stage bij een bedrijf. Maar door de enorme krapte op de arbeidsmarkt zijn er minder cursisten die het derde traject aanvatten. Zij krijgen onmiddellijk de kans om te starten en gaan dan bijvoorbeeld aan de slag via een IBO-contract (individuele beroepsopleiding) en blijven bij ons dan wel enkele modules volgen."

"Zo’n IBO-traject is ook een financieel voordeel voor de werkgever. Hierdoor krijgt de cursist meer tijd om zich in te werken”, vertelt hij. “Laatst had ik nog een cursist die na zijn stage mocht blijven. Hij kwam met een glimlach tot achter zijn oren zijn locker leegmaken.”

In al die jaren leerde Johny al aan honderden cursisten de stiel. Met heel wat van hen heeft hij nog contact. “Ik krijg nog nieuwjaarswensen en soms springt iemand binnen of stuurt die een brief. Dat is natuurlijk het mooiste dat je terugkrijgt. Cursisten afleveren naar een job, dat is voor mij de kers op de taart.”

Voor heel veel cursisten is het ook geen gemakkelijk traject. “Als ik twijfel bij aanvragen van cursisten, laat ik ze meestal toch aan de opleiding beginnen. Ik kreeg ooit iemand binnen die van thuis uit slager moest worden. Hij heeft zwaar gewerkt aan zijn sleutel- en handvaardigheid en de opleiding tot een goed einde gebracht. Met dank aan zijn doorzettingsvermogen. Hij werkt vandaag in een vrachtwagengarage.”

Ontdek: Met welke studiekeuze ben je jobzeker?

Porsche

Als autotechnieker is Johny zoals hij het zelf omschrijft natuurlijk geïnteresseerd in alles wat bromt. En rijdt hij ook zelf met een aparte wagen? “Eigenlijk wel”, reageert hij als we het hem vragen.

“Een Porsche 911 Carrera, zo eentje met een breed poepke. Maar dat is niet om naar mijn werk te komen, eerder om op zondag mee naar de schoonmoeder te rijden. Daarnaast heb ik ook nog een gewone wagen en een motorfiets. Maar vergis je niet: voor die Porsche heb ik veertig jaar hard moeten sparen.”

Spreekt een job als autotechnieker jou aan? Bekijk het huidige vacatureaanbod

(William Visterin) - Bron: Go for happy Magazine

31 oktober 2022
  • Jobs voor autotechnieker
goForHappy

Stuur mij Go for happy tips over groei en wellbeing

Anderen bekeken ook