Privacy
Vorige

1 van 64

Volgende
Volgend artikel:

32 miljoen euro boete omdat Amazon werknemers te streng controleert

Controle werkgever bevordert productiviteit

Wie de cijfers in dit artikel leest, krijgt misschien een ‘Big Brother’-fobie. Een onderzoek van de American Management Association zocht uit hoeveel werknemers gemiddeld gecontroleerd worden op de werkvloer en wat voor effect dat heeft. Benieuwd?
#

Hoeveel worden we gecontroleerd? De cijfers zijn hallucinant en zullen vele werknemers even wantrouwend over hun schouder doen kijken. Toch is het controleren van de productiviteit en efficiëntie van personeel geen modefenomeen, maar een praktijk met een geschiedenis die minstens terug reikt tot de tijden van Henry Ford.

De technologische vooruitgang heeft het gewoon makkelijker gemaakt, toegankelijker en laat bedrijven creatiever met hun overzienende praktijken omspringen.

Controle

De American Management Association constateerde dat (minstens) 66% van de Amerikaanse ondernemingen het internetgebruik van hun werknemers controleert. 45% registreert zelfs de keyboardactiviteit van hun personeel én 43% volgt het e-mailverkeer van hun medewerkers op.

Maar daarbij stop het niet. Nieuwe technologieën vormen nieuwe databronnen voor werkgevers om de efficiëntie van hun personeel te meten en hun prestaties te evalueren. Nieuwe populaire sociale platformen worden constant toegevoegd aan de lijst van sites die worden geanalyseerd of geblokkeerd om toch maar vat te krijgen op de productiviteit van werknemers. De opkomst van de wearables zou op het vlak van personeelsdata en controle op de werkvloer wel eens een heel nieuw tijdperk kunnen inluiden.

Praktijk

Amazon gebruikt momenteel al tablets in hun magazijnen om de efficiëntie van hun werknemers te monitoren. In ziekenhuizen worden er badges gebruikt om te controleren hoe vaak het verplegend personeel hun handen wast. Ook gebruiken werkgevers de verzamelde data om te kijken of een bepaalde werknemer de intentie heeft om van job te veranderen of contact heeft met een nieuwe, potentiële werkgever.

Het lijkt extreem, maar de aanpak werkt. De United Parcel Service (UPS) wist met 1.000 chauffeurs minder toch nog 1,4 miljoen pakketten per dag meer te leveren, dankzij systematische controles en de efficiënte aanpak die daarvan het resultaat was. Ook bij restaurantketens waar een beter controlesysteem werd bij uitgewerkt, werd opgemerkt dat diefstallen met 22% daalden en dat de inkomsten met 7% omhoog gingen.

Nadeel

Het grote nadeel voor bedrijven is vooral dat personeel sneller geïrriteerd raakt en gefrustreerd wordt als ze het gevoel krijgen dat ze in het oog gehouden worden of als ze voelen dat iemand hen op de vingers zit te kijken.

Frequente, té intensieve controles kunnen voor een vertrouwensbreuk zorgen. Velen voelen zich dan ook geviseerd en beschouwen deze manier van werken als een inbreuk op de privacy, terwijl er juridisch weinig kan aan gedaan worden.

(sjv) – Bron: Express.be 

15 juli 2015
Anderen bekeken ook