Loonbrief
Vorige

1 van 91

Volgende
Volgend artikel:

Een aanwervingspremie: hoe werkt dat? En hoeveel hou je over?

50-plussers meest tevreden over job

"De vijftigplussers uit ons onderzoek zijn gemiddeld meer tevreden en enthousiaster over hun job dan jongere werknemers.” (Inge Van den Brande, ISW Limits)
Eén op de twee werknemers vindt dat zijn verloningspakket niet overeenstemt met zijn inspanningen op het werk. Dat blijkt uit de Reward Barometer 2014 van consultant PwC en ISW Limits, een spin-off van de KU Leuven.
"De vijftigplussers uit ons onderzoek zijn gemiddeld meer tevreden en enthousiaster over hun job dan jongere werknemers.” (Inge Van den Brande, ISW Limits)

Als de helft van de werknemers zegt geen loon naar werken te krijgen, stemt dat tot nadenken, meent Bart Van den Bussche, senior manager hr services bij PwC. "Vooral in een talentenmarkt die alsmaar competitiever wordt. Dit zegt ook iets over hoe werkgevers hun medewerkers kunnen motiveren en bij zich houden. Maar terwijl we merken dat de impact van financiële beloningen op de motivatie toeneemt, gaat de tevredenheid over de salarissen achteruit. Steeds meer werknemers vinden dat die niet gelijk verdeeld zijn binnen het volledige bedrijf.”

Betekenis van een job

Volgens Bart Van den Bussche duidt dat op twee problemen. “Ten eerste krijgen werknemers als gevolg van opeenvolgende besparingen het gevoel dat hun salaris steeds minder overeenkomt met de inspanningen die ze leveren. Ten tweede zorgt het moeilijke economische klimaat voor minder doorgroeimogelijkheden. Sommige werknemers gaan dan op zoek naar een andere werkgever om hun carrière vooruit te helpen.”

“Geld is belangrijk, maar de drijvende kracht achter een job waar men echt voor gaat, is wat die job betekent voor de werknemer”, zegt Inge Van den Brande, senior project & account manager bij ISW Limits. “Een job moet voor persoonlijke ontwikkeling zorgen, gevarieerd werk bieden en zinvol zijn. De werkgevers moeten ook aan hun communicatie werken. Door ervoor te zorgen dat de werknemers de totale waarde van hun verloningspakket begrijpen, kunnen ze de perceptie in de goede richting duwen.”

Verloning & co

De Reward Barometer 2014 onderzocht ook de attitudes van verschillende generaties ten opzichte van hun salaris: de Millennials (jonger dan 35), Generatie X (35- tot 50-jarigen) en de Babyboomers (+50 jaar).

Er blijken meer overeenkomsten dan verschillen te bestaan. De populairste verloningselementen zijn voor alle generaties dezelfde. Allemaal vinden ze de opbouw van een appeltje voor de dorst (groepsverzekeringen) en een ziekteverzekering het belangrijkst. Dat is verrassend en spreekt tegen dat jongere werknemers niet te motiveren zijn met langetermijnvoordelen.

Alle bevraagde werknemers hechten ook veel belang aan hun persoonlijke ontwikkeling, de variatie in hun job en een zinvolle jobinhoud, ongeacht hun leeftijd.

'Gezonde werknemereffect'

Het engagement dat werknemers tonen voor hun organisatie, verschilt wel naargelang de leeftijd. De loyauteit voor de werkgever neemt toe als men ouder wordt. Het aantal Babyboomers dat hoog scoort op engagement is bijna 30 procent hoger vergeleken met Generatie X & Y.

Inge Van den Brande: “De vijftigplussers uit ons onderzoek zijn gemiddeld meer tevreden en enthousiaster over hun job, ze zijn er meer bij betrokken en halen er meer energie uit. We merken ook dat ze zich meer verbonden voelen met de organisatie waarvoor ze werken. Een mogelijke uitleg voor dit positieve resultaat is het 'gezonde werknemereffect': de fysiek en mentaal minder fitte werknemers hebben de arbeidsmarkt reeds verlaten.”

(wv) 

23 december 2014
Anderen bekeken ook