Bedrijfswagen
Vorige

1 van 116

Volgende
Volgend artikel:

We krijgen steeds meer extralegale voordelen

17% minder bedrijfswagens op diesel op 5 jaar tijd

Nog niet zo lang geleden waren de Belgen verknocht aan dieselwagens. Omdat diesel minder duur was, het verbruik lager lag en de motoren minder lawaai maakten. Die tijden lijken ver achter ons te liggen: sinds 2014 daalde het aandeel bedrijfswagens op diesel van 96,3% naar 79,8%.

Diesel blijft op kop, maar verliest terrein

Op vijf jaar tijd heeft diesel zijn monopolie op de markt van bedrijfsauto’s verloren. Almaar meer particulieren en ondernemingen ruilen dieselauto’s in voor een andere verbrandingsmotor.

bedrijfswagen algemeen
 

Intussen rijdt ongeveer 19,2% van de werknemers met een benzinewagen, oftewel 1 op de 5 bedrijfswagens. Als je weet dat benzinewagens zo’n vijf jaar geleden amper 3,5% van de bedrijfswagens vertegenwoordigden, kunnen we vaststellen dat benzine aan een steile opmars bezig is.

Slechts 0,6% van de werknemers en 3% van de bedrijfsleiders rijdt elektrisch

Ondanks de toenemende afkeer voor diesel, zijn werknemers nog lang niet klaar om de klassieke verbrandingsmotor af te zweren. Elektrische wagens blijven voorlopig een zeldzaamheid op de Belgische autowegen. Hoewel de meeste automerken vandaag over een of meer modellen met een elektrische motor in hun gamma beschikken, is dit aanbod slecht gespreid over de verschillende segmenten.

Vooral het middensegment kan een boost gebruiken. “Om het beperkte aandeel elektrische bedrijfswagen te begrijpen, hoeven we wellicht niet veel verder te kijken dan naar de prijs. Bedrijfswagens zijn meestal middelgroot en die categorie van elektrische auto’s zit nog altijd in het dure segment. Daarom zijn ze niet voor iedereen een optie. De doorbraak van de elektrische bedrijfswagen zal er pas komen als het aangekondigde middensegment effectief op de markt is”, verklaart Kathelijne Verboomen, Director van het Kenniscentrum van Acerta.

Bedrijfsleiders lijken wel langzaamaan de weg te vinden naar het elektrische alternatief: 3% heeft een e-bedrijfswagen.

Fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens herzien, ook voor e-wagens

In 2020 wijzigt de autofiscaliteit voor bedrijfswagens grondig. Ook voor elektrische auto’s zijn er veranderingen op til. Want onze nieuwe liefde voor benzinemotoren, en de voor velen nog weinig aantrekkelijke elektrische alternatieven, vormt een ander probleem: de CO2-emissies. De nieuwe fiscaliteit voor bedrijfswagens koppelt de aftrekbaarheid van de bedrijfswagenkost aan de CO2-uitstoot. Zo kan de aftrekbaarheid voor zeer vervuilende bedrijfswagens tot wel 40% zakken.

Met als ultieme doel de bedrijven en hun medewerkers warm te maken voor een groener wagenpark. Maar werkelijk alle bedrijfswagens elektrisch laten rijden, vergt heel wat bijkomende inspanningen. Denk maar aan infrastructuur, het installeren van laadpalen en een duidelijke omkadering die voorlopig nog ontbreekt.

Over de cijfers van Acerta

Bovengenoemde cijfers zijn gebaseerd op de werkelijke gegevens van werknemers en bedrijfsleiders van meer dan 45.000 kmo’s en grote ondernemingen uit de privésector.

(mr)

10 februari 2020
Anderen bekeken ook