452 opleidingen: Human resources

Leidinggeven

  • opleiding door NHA Afstandsonderwijs
  • Online

Loopbaancoach

  • opleiding door NHA Afstandsonderwijs
  • Online
NCOI Learning

Beïnvloeden en overtuigen

  • door NCOI Learning
Gent, Leuven en 1 andere

Invloed uitoefenen is vanzelfsprekend als je een leidinggevende functie hebt. Maar hoe overtuig je collega’s op een positieve manier? En hoe doe je dat als er geen hiërarchie is? Hoe bereik je doelen terwijl je professionele relaties verstevigt? Beïnvloeden of overtuigen is natuurlijk niet hetzelfde als misleiden of manipuleren. Want beïnvloeden en overtuigen zijn gebaseerd op vertrouwen en leveren een win-winsituatie op. Leer in 2 dagen hoe je dit aanpakt.


De kernboodschap? Beïnvloeden en overtuigen doe je niet alleen. Deze opleiding focust dan ook op de ander en op jouw relatie met hem/haar. Je leert hoe je die relatie opbouwt, verstevigt en onderhoudt. Ook jezelf neem je onder de loep: welk effect heb jij met je non-verbale communicatie? En is dat hoe je wilt overkomen of is er nog ruimte voor verbetering? Je ontdekt de psychologie van de overredingskracht, weet hoe je een beïnvloedingsgesprek opbouwt en oefent alles in met simulatieoefeningen.

De 2 opleidingsdagen zijn goed gevuld, met theorie én praktijk. Wat levert je dat op?

  • Je leert invloed uit te oefenen in niet-hiërarchische situaties.
  • Je weet hoe je mensen moet beïnvloeden en overtuigen.
  • Je buigt negatieve situaties om en laat een positief gevoel achter.
  • Je hebt meer inzicht in je eigen gedrag en het effect ervan op anderen.
  • Je bouwt vertrouwen op bij je gesprekspartners.

A. Wanneer beïnvloeden en overtuigen?

  • Alles begint met de bewustwording: wie wil je overtuigen en waarom?
  • Kies je wel de juiste persoon om te beïnvloeden?
  • Wat weet je over de ander?

B. Aandacht voor de relatie, hoe bouwen aan vertrouwen

  • Wat zal het effect zijn van deze beïnvloeding?
  • Hoe kan je een win-winsituatie creëren, zodat de ander je dankbaar is voor jouw invloed op hem/haar?

C. Beïnvloedingsstrategieën, voor de bewuste en de onbewuste geest

  • Wat maakt ons gevoelig?
  • Wat creëert goodwill om iets voor de ander te doen?

D. Communicatie

  • Ken je doel
  • Stem af op je gesprekspartner
  • Omgaan met weerstand

E. Van probleem naar oplossing

  • Val niet in de valkuil om te blijven analyseren wat er fout gaat
  • Neem de ander mee in de sfeer van de oplossing en de weg daar naartoe

F. Zorg dat alles op één lijn zit

Check of er geen weerstanden meer zijn. Klopt het voor alle betrokkenen? Draagt het bij aan de missie van de organisatie? Hebben we alle capaciteiten in huis om het doel te halen. Ja? Dan staat er niets meer in de weg ...

Gent Meer info
Leuven Meer info
Vilvoorde - Zaventem Meer info

Docenten

Emilie Depuydt

Deze opleiding komt in aanmerking voor

KMO portefeuille