Zo leer je jezelf vroeg opstaan: 8 trucs

De dagen dat we eens een uurtje vroeger moeten opstaan, realiseren we ons maar al te goed dat we zo extra veel gedaan krijgen. Toch is dat vaak niet voldoende motivatie om vroeg op te blijven staan. Lang blijven liggen is verleidelijk, daarom enkele trucs om vroeger uit je bed te kunnen stappen.

1. Neem de tijd om aan je nieuwe ritme te wennen

Zet je ineens je wekker een uur vroeger dan zal je lichaam daar tegen protesteren. Zet je daarentegen je klok twee maanden lang elke dag een minuutje vroeger, dan zal je zien dat je het nieuwe ritme veel gemakkelijker aanvaardt.

2. Analyseer je huidige ochtendroutine

Waarom heb je het nu zo moeilijk met uit bed te geraken? Misschien ga je gewoon te laat slapen of is de temperatuur van de kamer niet optimaal, waardoor je niet uitgerust bent ’s morgens of liever lekker warm in je bed blijft liggen.

Bekijk wat je kan doen om je ochtendroutine te optimaliseren.

3. Pak je omgeving aan

Je kan je omgeving aangenamer maken om wakker te worden. Ben je een koffiedrinker dan kan je je koffiezet misschien zo instellen dat hij ’s morgens automatisch koffie brouwt, zodat je opstaat met de uitnodigende geur van koffie. Of je kan de verwarming automatisch laten aanspringen, zodat de kou je niet in bed houdt.

Een andere truc is om je wekker een beetje verder van je bed te zetten, zodat je wel moet opstaan om het geluid af te zetten.

4. Plan iets om naar uit te kijken

Denk je bij het opstaan alleen maar aan de ochtendfile of aan de hopen werk die je nog te verzetten hebt? Dan zou iedereen liever nog eens omdraaien en de lakens wat verder over het hoofd trekken. Zet daarom iets leuk in het verschiet. Een beetje extra tijd voor jezelf om lekker te ontbijten, een aangename ochtendwandeling te maken of om te lezen, of een opgenomen programma te zien.

5. Plan iets waar je niet onderuit kunt

Schakel je omgeving in om je uit bed te krijgen. Heb je collega’s die vroeg opstaan, zorg ervoor dat je iets met hen plant, waardoor je wel vroeger moet opstaan. Groepsdruk is hier dan positief. Een vergadering, samen sporten of een gezamenlijk ontbijt zijn enkele dingen die je samen kan doen.

Zo dwing je jezelf om op tijd te komen. Iemand die veel afzegt of te laat komt, kan een slechte reputatie krijgen. Motiverender dan wanneer je voor jezelf moet opstaan. En ook meer sociale controle.

6. Maak jezelf wijs dat je een vroege vogel bent

Het beeld dat we van onszelf hebben, bepaalt ons gedrag. Vind je jezelf een nachtmens en vind je dat de nacht het leukst is … dan ga je waarschijnlijk ook te laat slapen om vroeg te kunnen opstaan. Overtuig jezelf ervan dat je een ochtendmens bent en associeer dat met goede kwaliteiten. Zo pas je jezelf gemakkelijker aan, omdat je je mentaal minder verzet tegen het idee van vroeger opstaan.

7. Stel jezelf (haalbare) doelen voorop

Kleine haalbare doelen zorgen voor het gevoel dat je aan het winnen bent en dat je plan aan het lukken is. Je zal gemotiveerd geraken doordat je slaagkansen steeds haalbaarder lijken.

Begin daarom klein en probeer steeds ietsje vroeger op te staan. Elke keer dat dat lukt, lijkt dat hele uur vroeger opstaan weer wat dichterbij en wat makkelijker te bereiken.

8. Monitor je vooruitgang

Hang een kalender op je bed en streep de dagen af waarop je op tijd bent kunnen opstaan. Visualiseer je overwinningen. Na een tijdje zal je een heel rij kruisjes willen zien staan en geen schakel in je overwinningsketting willen overslaan.

(sjv) – Bron: Express.be 

Meer info over Ontspanning , Evenwicht werk-privé , Gezondheid , Persoonlijke ontwikkeling

10/10/2016