Alles wat je moet weten over de job van … een piloot
Er doen heel wat cowboyverhalen de ronde over het tot de verbeelding sprekende beroep van piloot. Maar wat is er nu waar?
Naast zijn verantwoordelijkheden als het gezicht van Nederland, houdt de koning er ook een bijberoep op na. Niet meteen met zijn doctoraat geschiedenis, maar wel met zijn vliegbrevet. Vallen er enkele dagen geen linten te knippen, officiële ontmoetingen te doorstaan of handtekeningen te zetten dan gaat hij aan de slag als commerciële piloot. En dat doet hij al 21 jaar.
Het was De Telegraaf die de bijverdienste van de koning aan het licht bracht. Zij onthulden dat de koning twee keer per maand, gedurende de laatste twee decennia, passagiers vervoert als (co-)piloot voor KLM. Iets waar hij al jaren mee wegkomt, omdat hij maar zelden wordt herkend als piloot. Al geeft hij toe dat het vóór de striktere regels sinds de aanslagen van 9/11, toen de deuren van de cockpit wel eens open bleven staan, soms toch werd opgemerkt.
Officieel wordt hij weliswaar nooit genoemd als co-piloot, waardoor de meeste passagiers van niets weten. Zelfs wanneer hij door de luchthaven wandelt of informatie tijdens de vlucht afroept, wordt hij amper herkend als de koning.
Willem Alexander werkt naar verluidt vooral tijdens korte vluchten door Europa (het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Noorwegen) en vermijdt lange vluchten waarvoor hij ’s nachts zou moeten vliegen. Zo is hij nooit te ver uit de buurt van Nederland, moest hij in een crisissituatie toch thuis moeten zijn en kan hij gewoon terugvliegen.
De koning zelf ziet deze activiteit vooral als een hobby en een relaxerende afleiding van zijn koninklijke taken. Weinig mensen weten hoe frequent hij eigenlijk in de co-pilotenzetel plaatsneemt. Maar dus toch een heel aantal in combinatie met de drukke agenda die zijn hoofdberoep meebrengt. Niet onlogisch want om een vliegbrevet te behouden, moet je minstens 150 vlieguren per jaar halen.
Willem Alexander is niet van plan snel te stoppen, maar moet waarschijnlijk binnenkort wel extra opleidingen volgen. Het model van het passagiersvliegtuig dat hij bestuurt, een Fokker 70, wordt stilaan vervangen en verdwijnt uiteindelijk uit de KLM-vloot. Hij moet dus leren vliegen met de Boeing 737 als hij af en toe het roer wil blijven overnemen.
Volgende keer dat je nog eens met KLM vliegt, kan je dus misschien een monarch in de cockpit spotten. Maar hou dan toch maar jullie ‘seatbelts on’.
(sjv) - Bron: Thrillist / De Telegraaf
10 juli 2018Er doen heel wat cowboyverhalen de ronde over het tot de verbeelding sprekende beroep van piloot. Maar wat is er nu waar?
Een positieve referentie van een vroegere baas of mentor is altijd een plus op een cv. Zo waarschijnlijk ook van de koningin van je land...
Elk jaar moeten we als inwoners van België een flink bedrag ophoesten om de dotatie van de koning en z'n gezin te betalen. Hoeveel verdienen koning Filip & co?
Op zoek gaan naar de juiste job is niet gemakkelijk, zeker niet als het voor jou de eerste keer is. Sara Vanthournout van Bright Plus schiet je graag te hulp.
Vooral als intensivist aan UZ Leuven heeft Geert Meyfroidt al wat watertjes doorzwommen. Welke carrièrelessen geeft hij ons graag mee?
Het concept van de open kantoorruimte bestaat al langer, maar wint aan populariteit. Toch is deze indeling niet voor iedereen weggelegd...
Nieuwkomers verdienen soms bijna evenveel als, of zelfs meer dan ervaren werknemers. Hoe kan dat? En wat zijn de oplossingen?
Wanneer je als werknemer voor een kortere of langere tijd ziek bent, heb je een aantal rechten en plichten...
De economische crisis raakt iedereen. Veel bedrijven zoeken naar oplossingen om hun kosten te drukken. Maar mogen ze ook morrelen aan jouw arbeidsvoorwaarden?