Diploma's
Vorige

1 van 89

Volgende
Volgend artikel:

Het Europese Jaar van de Vaardigheden: meer leermogelijkheden dan ooit

Welk beroep oefent koning Willem Alexander al 21 jaar stiekem uit?

Prinsen en prinsessen worden vaak hun hele leven voorbereid om de troon te bestijgen, maar daardoor vergeten we dat ze ook echt diploma’s hebben en aan de slag zouden kunnen gaan op de arbeidsmarkt. Zo houdt koning Willem Alexander er al een tijdje een geheim bijberoep op na.

Commercieel piloot

Naast zijn verantwoordelijkheden als het gezicht van Nederland, houdt de koning er ook een bijberoep op na. Niet meteen met zijn doctoraat geschiedenis, maar wel met zijn vliegbrevet. Vallen er enkele dagen geen linten te knippen, officiële ontmoetingen te doorstaan of handtekeningen te zetten dan gaat hij aan de slag als commerciële piloot. En dat doet hij al 21 jaar.

Anoniem

Het was De Telegraaf die de bijverdienste van de koning aan het licht bracht. Zij onthulden dat de koning twee keer per maand, gedurende de laatste twee decennia, passagiers vervoert als (co-)piloot voor KLM. Iets waar hij al jaren mee wegkomt, omdat hij maar zelden wordt herkend als piloot. Al geeft hij toe dat het vóór de striktere regels sinds de aanslagen van 9/11, toen de deuren van de cockpit wel eens open bleven staan, soms toch werd opgemerkt.

Officieel wordt hij weliswaar nooit genoemd als co-piloot, waardoor de meeste passagiers van niets weten. Zelfs wanneer hij door de luchthaven wandelt of informatie tijdens de vlucht afroept, wordt hij amper herkend als de koning.

Hobby

Willem Alexander werkt naar verluidt vooral tijdens korte vluchten door Europa (het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Noorwegen) en vermijdt lange vluchten waarvoor hij ’s nachts zou moeten vliegen. Zo is hij nooit te ver uit de buurt van Nederland, moest hij in een crisissituatie toch thuis moeten zijn en kan hij gewoon terugvliegen.

De koning zelf ziet deze activiteit vooral als een hobby en een relaxerende afleiding van zijn koninklijke taken. Weinig mensen weten hoe frequent hij eigenlijk in de co-pilotenzetel plaatsneemt. Maar dus toch een heel aantal in combinatie met de drukke agenda die zijn hoofdberoep meebrengt. Niet onlogisch want om een vliegbrevet te behouden, moet je minstens 150 vlieguren per jaar halen.

Omscholen

Willem Alexander is niet van plan snel te stoppen, maar moet waarschijnlijk binnenkort wel extra opleidingen volgen. Het model van het passagiersvliegtuig dat hij bestuurt, een Fokker 70, wordt stilaan vervangen en verdwijnt uiteindelijk uit de KLM-vloot. Hij moet dus leren vliegen met de Boeing 737 als hij af en toe het roer wil blijven overnemen.

Volgende keer dat je nog eens met KLM vliegt, kan je dus misschien een monarch in de cockpit spotten. Maar hou dan toch maar jullie ‘seatbelts on’.

(sjv) - Bron: Thrillist / De Telegraaf 

10 juli 2018

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook