Wat bekijken recruiters meer dan je cv?

Bij een sollicitatie bekijken recruiters veel meer dan je LinkedIn profiel en cv.

20 augustus 2018

Delen

Je Facebook en Instagram profiel

Sollicitanten zetten hun LinkedIn profiel piekfijn in orde. Maar hoe ziet je Instagram en Facebook profiel eruit?

Een VS studie bij 862 hiring managers toont aan dat recruiters verder kijken dan enkel LinkedIn. “Het Instagram en Facebook profiel van sollicitanten geeft beter weer hoe die persoon werkelijk is. Het is een goede manier om bijkomende info te verwerven”, zegt Carly Johnson, project manager bij Simply Hired.

“LinkedIn is een nuttig platform, maar als je het cv van een sollicitant hebt, dan ga je op LinkedIn niet veel aanvullende info vinden. LinkedIn en een cv zijn erg gelijkaardig.”

29% van de hiring managers gaat kijken naar een sollicitant zijn of haar LinkedIn profiel, terwijl 38% gaat kijken naar de sociale media accounts zoals Facebook en Instagram. Zo krijgen ze een zicht op het profiel van de sollicitanten dat verdergaat dan puur het cv.

Culturele fit?

Posts en comments op sociale media geven hiring managers een zicht op de overtuigingen van de sollicitanten. Hiring managers kunnen nagaan of de mening van een sollicitant strookt met de bedrijfscultuur. Bedrijven willen geen ruwe of agressieve mensen aanwerven. Ze willen werknemers die op een beschaafde en constructieve manier communiceren.

In een sollicitatiegesprek is dit niet altijd te achterhalen, mensen tonen zich daar altijd van de beste kant. De sociale media kunnen dan een idee geven of de persoonlijkheid die ze tentoonspreiden in een sollicitatiegesprek strookt met wie hij of zij echt is.

Hobby’s en interesses

“Foto’s en video’s op de sociale media geven een beeld over iemand zijn interesses. Op die manier krijgen hiring manager zicht op de ‘bigger picture’,” zegt Carly Johnson van Simply Hired. “Je wilt niemand aanwerven die geen sociaal leven heeft en enkel bezig is met zijn werk.”

Twitter

Ook je eventuele Twitter profiel wordt bekeken. “Twitter is een goede manier om als sollicitant je professionele interesses te tonen. Welke soort artikels deel je, op welke nieuwsbronnen baseer je je, hoe is je communicatie met anderen, ...”

Fit met de sector

Bij wie solliciteert voor een job met een marketingaspect zullen recruiters de sociale media profielen nog meer met een vergrootglas bekijken. De potentieel nieuwe werkgever zal screenen hoe sollicitanten zich in de markt zetten via sociale media. Hebben ze basiskennis van hoe de sociale media werken? Instagram is bijvoorbeeld dé plek om te tonen dat je oog hebt om één lijn en coherentie te brengen in je posts. Kan je foto’s en video’s maken die engagement uitlokken en springen je schrijfsels eruit?

De raad die een recruiter geeft aan sollicitanten: zorg dat je je comfortabel voelt met iedereen die jouw posts zou kunnen zien, van een vriend tot je nieuwe baas.

Al zijn er ook recruiters die bewust niét kijken naar jouw Facebook of Instagram profiel en zich beperken tot LinkedIn. Te persoonlijke informatie gebruiken kan ook een verkeerd beeld geven om iemands professionaliteit te beoordelen.

(mr) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.