Voorkom ontevredenheid over je job: 8 tips

ontevreden
“In zekere zin is ontevredenheid normaal. Het komt voort uit onze kijk op de zaak. En doorgaans hebben we te weinig geleerd onze aandacht te richten op wat wél goed is, wat ons wél bevalt of aanspreekt.” (Inge Ketels, Zelfvertrouwencoach)

Uit een werknemersonderzoek van SD Worx (van april 2013) blijkt dat 40% van de werknemers al uitkijkt naar een andere job in het eerste jaar na aanwerving. Werkelijk vertrekken er slechts 15%, maar de intentie om de organisatie meteen te verlaten is er.

Het klopt dat het fijn zou zijn als bedrijven meer zouden investeren in coachende vaardigheden van leidinggevenden. Hoe kunnen ze beter omgaan met ambities, teleurstelling, stress en strakke deadlines van medewerkers? Het zou ook fijn zijn als bedrijven meer investeren in persoonlijke ontwikkeling, meer rekening houden met persoonlijke voorkeuren, enzovoort. Maar dat is niet altijd het geval … of is soms niet toereikend.

Wat kan je zelf doen om geen ontevreden werknemer te worden? Of beter nog: hoe kan je je eigen ontevredenheid ombuigen? We vroegen het aan Zelfvertrouwencoach Inge Ketels ...

Ontevredenheid is normaal

“We zijn vaak geneigd om te kijken naar wat er niet is, naar wat er ontbreekt, naar wat niet optimaal is. Het gras lijkt meestal groener aan de andere kant”, steekt Ketels van wal. “Maar soms zit de ontevredenheid aan de binnenkant: twijfel over jezelf, onzekerheid, de vraag of je het wel goed doet. Dat kan aan je vreten. Zozeer dat je sceptisch bent of de job wel bij je past.”

Ketels: “In zekere zin is ontevredenheid normaal. Het komt voort uit onze kijk op de zaak. En doorgaans hebben we te weinig geleerd onze aandacht te richten op wat wél goed is, wat ons wél bevalt of aanspreekt.”

Hoe je ontevredenheid bijsturen?

1. Spoor je innerlijk patroon van ontevredenheid op 

Wees jezelf bewust van het feit dat je om de 3 jaar bijvoorbeeld in eenzelfde patroon van gedachten terechtkomt: je vindt dat je te weinig verdient, dat je werk plots niet voldoende boeiend meer is, en je wordt boos of gefrustreerd, enzovoort.

2. Erken dat dit patroon je niet (echt) verder brengt 

We gaan ervan uit dat ontevredenheid een motiverende factor is, nodig om stappen te zetten. Nochtans levert het meer op om nieuwe stappen te zetten vanuit een streven naar meer zingeving en voldoening, eerder dan vanuit een tegenbeweging weg van een niet comfortabele of ontevreden toestand.

3. Waardeer je huidige job beter 

Waarom heb je initieel voor deze job gekozen? Wat wou je leren? En wat brengt het je op? Een dak boven je hoofd, bijvoorbeeld. Of leuke collega’s die je werk ondersteunen, of een degelijk loon op het einde van de maand ...

Zelfs als je ontevredenheid je stappen doet zetten richting een andere job, mag je de positieve zaken aan je huidige job niet uit het oog verliezen. Waardeer deze zaken ook, want je zal zien: je zal je beter voelen en bijgevolg meer stralen bij het solliciteren, wat de overstap een stuk makkelijker zal doen verlopen.

Bovendien: iedereen kent toch dat grapje dat het gras groener is aan de overkant door alle ‘shit’ (mest, nvdr.) en dus problemen die er zijn. Geloof ons, overal is het wat.

4. Je blik op de zaak bepaalt je ervaring 

Vanuit een vervelende vroegere werksituatie heb je mogelijk (negatieve) conclusies getrokken die je huidige zoektocht kleuren. ‘Ik ga niet vinden wat ik wil’, bijvoorbeeld. Wel, de kans op zo’n ‘selffulfilling prophecy’ of zichzelf waarmakende voorspelling is vrij reëel, dus pas op wat je denkt! Leer je eigen gedachten tegen het licht te houden en zo je eigen toekomst positief te sturen. Bedenk eens wat je allemaal kan bereiken als je wél vindt waar je naar op zoek bent.

5. Als je van job verandert, neem je jezelf mee, dus ook je gebruikelijke patronen 

Wedden dat je dezelfde probleemsituatie binnen de kortste keren opnieuw meemaakt? Is dat het geval dan is het misschien wel interessant om daar eens uitgebreid bij stil te staan. Wat hulp hierbij, in de vorm van training of coaching, kan je sneller brengen bij wat je echt wil.

6. Een positieve kijk helpt 

Tot zolang je deze job hebt, kan je er ook voor kiezen om naar de meest positieve punten te kijken. Zo voel je je beter en kan je met meer plezier je werk doen.

7. Bepaal wat de situatie ‘beter’ zou kunnen maken 

Neem daarin vooral je eigen verantwoordelijkheid. Wat kan jij doen om het nog beter te maken? Wanneer wordt het nog boeiender?

8. Neem actie! 

Kies een punt - of liefst zelfs meerdere punten uit deze lijst - en pas het ook daadwerkelijk toe. Hou vol! Het resultaat mag er ongetwijfeld zijn.

Ketels: “Ik realiseerde me zo bij een opdrachtgever dat ik er ontevreden werd. Ik besloot alles te waarderen wat ik kon waarderen. De hulp van collega’s, de mooi uitgeruste infrastructuur, het op tijd betaalde bedrag, wat ik er kon betekenen voor de mensen waar ik mee werkte, enzovoort. Het verschil in mijn beleving was zoals dag en nacht. Ik kon het allemaal ineens veel meer appreciëren en voelde me dankbaar voor de kansen die ik er kreeg. Het voelde veel lichter en prettiger aan.”

(ik) 

Ben je toe aan een toolbox om meer sturing te geven aan je innerlijk en zo aan je leven? Om je persoonlijke kracht volledig te ervaren en in te kunnen zetten? Meer tevredenheid te ervaren? Mogelijk is het traject Innerlijk Leiderschap of de training Zelfvertrouwen en assertiviteit iets voor jou! Zie www.bureaustroom.be/agenda.
Heb je als organisatie nog ruimte in je opleidingsbudget? Deze trainingen worden op maat uitgewerkt voor je organisatie.
 

Inge Ketels is Zelfvertrouwencoach. Ze helpt hoger opgeleiden die worstelen met een gevoel van vast zitten. Soms voelen ze zich onzeker, durven niet echt, willen meer uit zichzelf of hun leven halen en weten niet hoe. Inge helpt uit jezelf te halen wat er in zit en maximaal te leven vanuit innerlijk leiderschap, zelfvertrouwen en flow.
Kennismaken? Schrijf je in voor inspirerende artikels en ontvang een e-book ‘test je innerlijk leiderschap’ in je mailbox! Vul je naam en e-mail in op www.bureaustroom.be (homepage rechtsboven, artikels-inschrijven).
 

Meer info over Gelukkig op het werk

09/10/2013