Studeren en werken gaan samen in de Limburgse chemiesector

Duaal leren en werkplekleren zijn dé toverformules waarmee de Vlaamse overheid de kloof tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt wil dichten. Jongeren die zich niet gelukkig voelen als ze 8 uur per dag op een stoel naar theoretische uitleg moeten luisteren, krijgen de kans om nog tijdens hun studies praktische werkervaring op te doen. De chemische sector in Limburg springt meteen op de kar en start een intensief programma voor duaal leren.

Deze maand zijn 40 leerlingen gestart met hun opleiding duaal leren in de studierichting Chemische Procestechnieken. De formule kent een forse uitbreiding in Limburg, nadat vorig jaar de eerste verkennende stappen werden gezet. Zo biedt het Technisch Heilig-Hartinstituut (THHI) in Tessenderlo voor de eerste keer twee opleidingen duaal leren aan.

Daarbij worden leerlingen uit de TSO-studierichtingen Chemische Procestechnieken (in samenwerking met sectorfederatie essenscia vlaanderen) en Elektromechanische Technieken (in samenwerking met sectorfederatie Agoria) naar zes Limburgse bedrijven gestuurd. Ze krijgen ter plaatse, op de werkvloer, de meest actuele technieken aangeleerd. Concreet gaat het om een vijftiental weken intensief stage die ze dit schooljaar zullen lopen bij chemie- en farmabedrijven, als Chevron Philips Chemicals, Datwyler Pharma Packaging, INEOS Tessenderlo, Tessenderlo Group en Vynova.

Drempel

Opvallend is dat leerlingen in Chemische Procestechnieken kunnen kiezen of ze instappen in het klassieke opleidingsprogramma, dan wel in het nieuwe duale onderwijstraject. Beide opleidingen bieden een gelijkwaardig diploma, maar bij duaal leren brengen ze - dankzij de doorgedreven stages - meer tijd door in de bedrijven.

chemiebedrijf
"Zo fungeert de onderneming als klaslokaal en kunnen leerlingen de leerstof toepassen binnen een hoogtechnologische en realistische werkomgeving", zegt Limburger Frank Beckx, gedelegeerd bestuurder essenscia vlaanderen. "Bovendien verwerven ze op deze manier de juiste arbeidsattitudes, wat minstens zo belangrijk is." Ongeveer een kwart van de ingeschreven leerlingen kiest voor duaal leren, ook al omdat de praktische kennis de drempel naar een volwaardige job sterk verkleint.

Aanpak

“Duaal leren is de onderwijsvorm van de toekomst", aldus nog Beckx. "De praktijkervaring versterkt de inhoud van de opleiding en verhoogt de kansen van jongeren op de arbeidsmarkt. Scholen krijgen toegang tot de meest moderne bedrijfsinfrastructuur en ondernemingen krijgen een beter inzicht in de educatieve aanpak. Duaal leren bouwt bruggen tussen onderwijs en bedrijfsleven en we willen het systeem op termijn ook graag toepassen in het hoger onderwijs. Het is daarom belangrijk dat de Vlaamse regering in haar decreet de juiste accenten legt om duaal leren verder uit te bouwen op maat van de verschillende sectoren."

(kme) - Foto: (HBvL) 

Meer info over Net afgestudeerd , Stageplaats , Opleidingen , Energiesector

25/09/2017