Succesvolle verkopers gedragen zich als ondernemers: ‘Elke verkoop begint met een neen’
Wist een verkoper vroeger perfect hoeveel telefoontjes hij moest doen om een deal te sluiten, moet hij nu veel meer zijn vertrouwde terrein verlaten.
In het jargon heeft men het ook wel eens over de ‘intrapreneur’ als een persoon die ondernemerschap tentoonspreidt in zijn of haar hoedanigheid als werknemer. “Bedrijven kunnen dergelijke profielen zeker gebruiken. De bedrijfswereld verandert erg snel. Bedrijven hebben nood aan mensen die vlot met al die turbulentie kunnen omgaan”, vertelt Geert Motmans van Motmans & Partners, een bedrijf dat zich specialiseert in selectie & werving, talent management, HR-beleid en loopbaanbegeleiding en 16 vaste medewerkers telt in drie vestigingen in Vlaanderen.
Het is een trend om ondernemerschap te meten in assessments, uitgebreide interviews en gesprekken die kandidaten ondergaan als ze solliciteren voor een of andere functie. Vooral voor de hogere profielen zijn dergelijke assessments intussen ingeburgerd. “Werkgevers krijgen zo een goede sterkte-zwakte analyse van de kandidaat. Entrepreneurship is bij deze analyse vandaag veel meer van tel dan een jaar of vijf geleden”, aldus Geert Motmans.
Naast de nood aan het profiel van de intrapreneur in bedrijven speelt nog een andere trend: de opvolging van familiale ondernemingen, of beter: het gebrek eraan. Vaak gaat het om bedrijven waar de oorspronkelijke oprichter nog aan het hoofd staat. “Veel Vlaamse kmo’s worstelen hiermee. Sommige zijn er niet mee bezig of denken er nog niet aan, maar vroeg of laat moet de kwestie ter sprake komen”, stelt Motmans. Dergelijke opvolging is een behoorlijk ingrijpende onderneming, uiteraard voor de familie zelf, maar ook voor hij of zij die instapt.
Stapt u als externe CEO in een dergelijk bedrijf, dan moet u uiteraard rekening houden met de specifieke dynamiek van familiebedrijven, waar de oorspronkelijke oprichter nog vaak achter de schermen de plak zwaait. Zo’n niet-familiale CEO moet een beetje superman of -vrouw zijn, is de conclusie van een recent onderzoek dat de UHasselt uitvoerde in samenwerking met Motmans & Partners. Hij of zij moet het succes van de organisatie boven het eigen succes plaatsen. “Het moeten sterke persoonlijkheden zijn, die toch bereid zijn in de schaduw van de ondernemer te blijven. Nederigheid is een belangrijk kenmerk van deze persoon”, zo luidt een van de conclusies.
Met een recent initiatief tracht Geert Motmans de twee trends te verenigen. Enerzijds wil hij mee een antwoord bieden op de opvolgingsvraag bij familiale bedrijven of breder: op de vraag van kmo’s en startende bedrijven naar externe inbreng. Anderzijds wil hij ondernemers aan dergelijke bedrijven binden. “Dat binden is dus ook financieel. Eigenlijk willen we de dimensie investeren combineren met het aspect rekrutering. Hier is vraag naar. Er zijn namelijk ook heel veel kandidaat-CEO’s die maar al te graag hun eigen middelen willen aanwenden om in te stappen in het bedrijf dat ze zelf (mee) gaan leiden. Een bedrijf waar ze ook in geloven.”
Met een nieuw initiatief, Management Capital Connectors genaamd, wil Motmans kandidaat CEO’s ‘met centen’ en bedrijven met financiële behoeften of opvolgingsvraagstuk samenbrengen in een netwerk. Investeringsfondsen zijn de derde partij in dit verhaal. Zelf heeft Motmans al afspraken met een aantal partijen die instaan voor het financiële luik, zowel juridisch, boekhoudkundig als de investeringen zelf. “Discretie en een persoonlijke aanpak staan hierbij voorop”, zo benadrukt hij.
Volgens Motmans is een dergelijk initiatief en netwerk in ons land nog niet in voege. Al ziet hij ook de interesse in de zakenwereld. Hij verwijst hierbij naar de ‘Buy Your Own Company’-conferentie die onder meer door Vlerick wordt georganiseerd. Vertrouwen is bij dit alles cruciaal. Een goede selectie van kandidaten is een eerste stap, maar ook een eventuele exit-clausule moet vooraf goed besproken worden. En daarnaast is er ook best een periode voorzien waarbij de twee partijen, CEO en bedrijf, mekaar beter leren kennen zonder al te zware verbintenissen aan te gaan. “Of om het met een boutade te zeggen: eerst vrijen, en dan pas trouwen.”
(wv)
23 november 2015Wist een verkoper vroeger perfect hoeveel telefoontjes hij moest doen om een deal te sluiten, moet hij nu veel meer zijn vertrouwde terrein verlaten.
Een aantal van de meest succesvolle ondernemers bewijzen dat een universiteitsdiploma niet altijd noodzakelijk is om aan de top te geraken. 10 voorbeelden!
Wat denk je ervan om samen met je collega’s te sporten tijdens de werkuren, al dan niet virtueel? Te mooi om waar te zijn? Niet per se!
In steeds meer bedrijven heb je als medewerker de kans om in te stappen in een cafetariaplan. Wat zijn de voordelen van zo'n plan?
Net terug uit vakantie en je opgedane energie smelt als een ijsje op een warme dag? 7 tips om dit te voorkomen!
Op het werk ontstaan al eens discussies over de kantoortemperatuur. Maar wat is nu de ideale temperatuur om in te werken?
Voor de werkgever blijft het mobiliteitsvraagstuk vaak complex en niet eenduidig. Linde (Redopapers) en Pieter (Pleegzorg Oost-Vlaanderen) tonen elk vanuit hun ervaring aan waarom autodelen in de lift zit.
Ruim zes op tien Belgen zijn (heel) enthousiast over hun werk. Hoeveel punten geef jij gemiddeld aan je werk?
Mike en Frederik werken bij ExxonMobil. Ze zijn vol lof over de boeiende werkomgeving, open cultuur, doorgroeikansen en locatie van het bedrijf. “Het werk is hier nooit eentonig.”