6 oefeningen die een ander mens van je maken

beter mens

“Je eigen merk promoten is iets waar je mee opstaat en gaat slapen. Daar werk je 7 dagen per week aan, 24 uur per dag”, meent Stef Verbeeck, merkenspecialist en coauteur van ‘Personal Branding, Mensen als merken’.

“Het beeld beïnvloeden dat anderen van je hebben, zit hem vaak in details”, weet Verbeeck. Hij raadt daarom het volgende aan ...

Oefeningen als deze maken een anders mens van je:

  1. Knoop op kantoor een gesprek aan met een onbekende persoon in de lift.
  2. Zeg goedemorgen tegen je buurman als je ’s ochtends de bus leegmaakt.
  3. Geef een compliment aan je man of vrouw als die thuiskomt na een drukke werkdag.
  4. Laat oudere dames en heren voor bij het instappen op de bus.
  5. Bedank een klant die net een lucratief contract bij je tekende met een origineel cadeau.
  6. Help de chef van een andere afdeling door hem het contact te geven van een geïnteresseerd prospect.

Wie ben je en wie wil je zijn?

“Voor je jezelf ‘in de markt’ zet, moet je weten wat je sterke en zwakke punten zijn en hoe die overkomen bij anderen. Als je na een sollicitatiegesprek naar huis gaat, wat hoop je dan dat de persoon die je geïnterviewd heeft over je denkt? Die vraag is de basis van wat je een ‘personal brand assessment’ zou kunnen noemen”, vertelt Verbeeck.

Hoe je zo’n ‘personal brand assessment’uitvoert?

  1. Neem een blad papier en noteer vijf kernwoorden die beschrijven hoe jij wilt dat anderen je zien. Let op: dit gaat niet over hoe je overkomt, maar hoe je in een ‘ideale wereld’ wilt onthouden worden.
  2. De lijst met persoonlijke eigenschappen is eindeloos, maar we geven je toch al een voorzet: intelligent, mooi, trouw, integer, georganiseerd, inventief, extravert, fit, strategisch, succesvol enzovoort.
  3. Nadat je 5 termen hebt bedacht die overeenstemmen met je ideale beeld van jezelf, geef je ze elk een score van 1 tot 10, afhankelijk van de mate waarin je denkt dat anderen jou zo zien.
  4. Herhaal deze oefening, maar nu met kernwoorden die echt beschrijven hoe je bent. Wees eerlijk. Als je weet dat anderen je als introvert of chaotisch ervaren, wat niet negatief hoeft te zijn, geef dat dan ook toe.
  5. Bestudeer de verschillen tussen beide lijstjes. In welke mate komen ze overeen? Waar zitten de grote uitdagingen? Op welke punten zou je wel eens door de mand kunnen vallen?

(wv) - Bron: MARK Magazine 

Meer info over Netwerken , Persoonlijke ontwikkeling

31/10/2014