De jobtrends in Oost-Vlaanderen

“De rode loper in Cannes is Oost-Vlaams” (Brecht Carels, directeur EROV)

Sinds de bankencrisis waren er nooit méér mensen aan de slag, koppen de kranten. Hoe staat Oost-Vlaanderen ervoor en in welke sectoren kun je er vooral terecht? Jobat nam poolshoogte bij Brecht Carels, directeur van de Economische Raad van Oost-Vlaanderen (EROV), die de vinger aan de pols houdt van de economie in onze provincie. Welke jobtrends en bijzonderheden vallen op?

Wie werkt waar?

“35.000 Oost-Vlaamse bedrijven stellen 485.000 mensen tewerk”, zegt Brecht Carels. “Daarnaast zijn er 106.000 zelfstandigen. 800 bedrijven hebben meer dan 99 werknemers, 2 procent stelt 42 procent tewerk. Van de 1.500.000 Oost-Vlamingen zijn er 600.000 aan het werk. Dat lijkt weinig, maar de tewerkstellingsgraad van 20- tot 64-jarigen bedraagt wel 67 procent. De Europese doelstelling is 75 procent tegen 2020.”

“De werkloosheid in Oost-Vlaanderen is gedaald met 5,4 procent sinds vorig jaar, vacatures gaan in stijgende lijn. In sectoren als IT, zorg en bouw wordt het moeilijker mensen te vinden. 41 procent van de Oost-Vlamingen werkt in de dienstensector. Tewerkstelling in landbouw daalt nog altijd, industrie stabiliseert, jobs in de dienstensector nemen toe. Maar de meeste nieuwe jobs vind je in de quartaire sector: zorg en onderwijs.”

Zorg en onderwijs

“Binnen de sectoren met toekomst in Oost-Vlaanderen zien we vooral voeding, zorg, de creatieve economie, biotech, materialen, logistiek, IT en eco-innovatie. Vooral zorg en voeding zijn speerpunten voor EROV. We doen bijvoorbeeld groepsaankopen met het Platform van Oost-Vlaamse Ziekenhuizen, goed voor een tewerkstelling van 20.000 mensen. Ziekenhuizen als Aalst en Gent zijn wereldtop.”

“Zorg biedt grote toekomstmogelijkheden voor nieuwe jobs. Het aantal ziekenhuizen blijft gelijk, maar er zijn meer woonzorgcentra en de vraag naar ambulante zorg stijgt. De regio Gent is dankzij alle kennisinstellingen natuurlijk ook dé hub voor jobs in het onderwijs. De laatste jaren zien we vanuit het hoger onderwijs meer initiatieven om ondernemerschap te promoten. De Gentse IT-cluster is deels ontstaan vanuit spin-offs van universiteiten die er sterk mee verbonden blijven.”

Technologie

Niet zo gek dus dat technologie sterk staat in Oost-Vlaanderen. De Deloitte Technology Fast 50-competitie is een jaarlijkse selectie van de vijftig snelst groeiende en meest innovatieve technologiebedrijven met hoofdzetel in België. Met twaalf van de vijftig genomineerden heeft Oost-Vlaanderen een aandeel van 24 procent.

Naast bedrijven als Docbyte maken ook Combell, EyeSee, In The Pocket, NGDATA, RetailSonar, Showpad en Teamleader kans op de titel. Allen zijn ze gevestigd in Gent. Daarnaast dingen ook Codit uit Ledeberg, Globis uit Erembodegem, Lansweeper uit Grembergen en ProDigest uit Zwijnaarde mee naar de prijs. “Een bedrijf als Lansweeper (software om bedrijfsnetwerken te analyseren, n.v.d.r.) is totaal onbekend bij het publiek”, zegt Brecht. “Maar een reus als Microsoft heeft het wél op zijn radar staan.”

Hightech in textiel

“Textiel is nog altijd erg belangrijk voor Oost-Vlaanderen. Het is geen bestofte, oubollige sector. Integendeel, je vindt er juist heel innovatieve werkgevers. Wist je dat de rode loper in Cannes gemaakt wordt door De Saedeleir, een Oost-Vlaams bedrijf? Er zijn enorm veel hightechtoepassingen voor textiel. In de sector zijn veel jobs verloren gegaan. Maar wat overblijft is hightech, zoals Bexco dat touwen maakt voor de scheepvaart. Momenteel werken er in Oost-Vlaanderen 8.000 mensen in de sector. “

Logistiek

“Oost-Vlaanderen heeft uitstekende verbindingen met de E40 en de E17, de waterwegen, spoorwegen en de nabijheid van de luchthaven. Daarom is logistiek en transport een absolute groeisector, nog steeds. Oost-Vlaanderen heeft de haven van Gent maar ook de Waaslandhaven; Vaak wordt vergeten dat de logistieke cluster daar werk biedt aan heel veel mensen. Industrie is er ook een belangrijke werkgever.”

Starters

“12.000 Oost-Vlamingen (of 33 per dag) starten elk jaar een eigen zaak. Vooral bouw, detailhandel en thuisverpleging boomen. Na vijf jaar is twee op de drie daarvan nog actief, de succesratio bedraagt 66 procent. Het slechtste scoort de horeca, waar een op de twee de handdoek na vijf jaar in de ring gooit. Startende vrije beroepers (het grootste aantal starters) blijven dan weer voor 85 procent doorgaan met hun praktijk na die periode.”

“Internationaal bengelen we met deze cijfers nog altijd aan de staart, al zijn we bezig aan een inhaalbeweging. Bedrijven, banken en overheden blijven populairder als werkomgeving dan een eigen zaak. Het imago van de ondernemer is sterk verbeterd, maar nog altijd niet zo positief als in bijvoorbeeld in Nederland.”

EROV: sociaaleconomische ontwikkeling van de provincie

Wat doet de Economische Raad van Oost-Vlaanderen zélf precies? “We hebben vier kernactiviteiten”, zegt Brecht Carels. “Jong ondernemerschap stimuleren is er een van. Gent en Oost-Vlaanderen scoren mooi op dat vlak, we hebben heel wat jonge starters.”

“We ondersteunen de mini-ondernemingen van Vlajo, een initiatief van Vlaamse Jonge Ondernemingen in samenwerking met Voka – Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen en EROV”, zegt Carels. “400 zesdejaarsscholieren uit TSO, ASO en BSO maken zo kennis met ondernemerschap. We bieden ook opleidingen aan starters in bij- of hoofdberoep: een uitdieping van de ondernemerscursus van Syntra Midden-Vlaanderen.”

Ten tweede promoot EROV streekproducten. “Het Groot Vleeshuis in Gent is het middelpunt van de Oost-Vlaamse streekproducten”, klinkt het. “We leggen ook de link tussen streekproducten en universiteiten en kennisinstellingen zoals het Instituut voor Landbouw- en Visserijonderzoek (ILVO), voor meer kwaliteit en innovatie in de regionale voedingssector die we promoten bij scholen, zorgcentra, of grootkeukens.”

Toekomst

Ten derde versterkt EROV de middenstand in handelskernen. “Dat doen we door gemeentebesturen te ondersteunen en te begeleiden rond parkeerbeleid, communicatie, en leegstand”, aldus Carels. “Last but not least inspireren we ondernemers, bijvoorbeeld over toekomsttrends als digitalisering, artificiële intelligentie, in-vitrofertilisatie, klimaatopwarming en -verandering”, stelt hij. “Aan 120 ondernemers hebben we pas gevraagd hoe zij naar de toekomst kijken en welke strategische keuzes ze maken. Daaruit blijkt dat investeren in een langetermijnstrategie niet voor de hand ligt voor een kmo. Terwijl in het oog houden wat er om je heen gebeurt erg belangrijk is. Wees je bewust van de trends die op je afkomen, ook al lijken ze ver van je bed.”

(wdh) - Bekijk de evenementenkalender over werk en ondernemen (met onder meer sessies webshop bouwen, wendbaar werk, impact van blauw licht van smartphones en laptops op je slaapkwaliteit … ): www.erov.be/evenementen

09/11/2017

  • 09 november 2017