8 voor- én nadelen van sporten voor en na je werk

Sta je ‘s morgens een uur vroeger op om te gaan joggen? Of ga je na het werk nog enkele tientallen baantjes trekken in het zwembad? Sporten voor of na het werk heeft zo zijn voordelen, maar natuurlijk ook z’n nadelen.

11 oktober 2018

Delen

ochtendtraining

We kennen ze allemaal: de vroege vogels die voor het werk al een uur zijn gaan joggen. Ze komen al fluitend het kantoor binnengewandeld, en kunnen maar niet zwijgen over hoeveel deugd zo’n ochtendsessie doet.

Maar niet iedereen raakt ’s morgens op tijd uit bed. En dat is ook niet erg. Want ’s avonds sporten – na de werkuren – heeft evenveel voor- en nadelen als een work-out in de vroege uurtjes.

De voordelen van een ochtendtraining

1. Je hebt meer energie. Als je een stresserende job hebt, zowel fysiek als mentaal, heb je waarschijnlijk ’s avonds geen zin meer om naar de sportschool te gaan. Als je ’s morgens gaat joggen of zwemmen, heb je nog geen energie verbruikt en ga je ook dubbel zo hard genieten van een stevige work-out.

2. Wil je een paar kilo’s kwijt? Dan sport je best vóór het werk, want ’s morgens verbrand je het meeste vet. Je lichaam valt altijd eerst de suikers aan, pas daarna het vet. Maar aangezien je ’s morgens nog niet veel suikers hebt gegeten, kan het lichaam tijdens een ochtendtraining dus meteen het vet aanpakken.

3. Je krijgt een psychologische boost. ’s Morgens sporten, zuivert de geest en geeft je positieve energie zodat je er de hele dag kunt invliegen.

Het nadeel van een ochtendtraining

4. Je loopt meer kans op een blessure. ’s Nachts zwellen je wervelschijven op met water, waardoor ze luchtiger en buigzamer worden. De kans op een hernia is dus groter! Zeker als je oefeningen doet die belastend zijn voor de rug, zoals squats of roeibewegingen. Een goede opwarming is dus écht noodzakelijk. Het duurt ongeveer een uur voor de wervelschijven zich hersteld hebben van de nacht. Je staat dus maar beter extra vroeg op.

avondtraining

De voordelen van een avondtraining

5. Je bent beter voorbereid op een stevige work-out als je niet té laat begint aan je training. Je zenuwstelsel is nog actief en je hebt meer voeding binnen dan ’s morgens. Dat zorgt ervoor dat je langer en intensiever kunt sporten dan ’s morgens, waardoor je ook meer calorieën verbrandt tijdens en na de sessie.

6. Die langere en intensievere trainingen hebben trouwens ook fysieke en sociale voordelen. Je hebt geen haast, waardoor je beter kunt opwarmen en net iets meer rusttijden kunt inlassen. Daarnaast heb je meer tijd om te ontladen en kun je nog snel even een praatje maken met de andere lopers in het bos, of de late zwemmers in het zwembad.

7. Doe je het liefst explosieve krachtoefeningen? Dan doe je dat best ’s avonds. Het duurt even voor je lichaam na een heerlijke nachtrust helemaal op gang komt, dus ’s avonds ga je ook sneller resultaten zien.

Het nadeel van een avondtraining

8. Het kan je slaap grondig verstoren. Tijdens het sporten maak je cortisol aan, een stof die je bloeddruk en alertheid verhoogt. Dat kan een negatief effect hebben op je slaap. Als je ’s avonds sport, schiet je cortisolniveau de hoogte in, en dat is juist het moment waarop het zou moeten dalen. Als je een slechte slaper bent, is een avondtraining dus niet zo’n geen goed idee.

(dt/em) - Bron: Levo 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.