7 tips om slimmer te pauzeren

Werklunch tijdens de middag? Een snelle hap achter de computer? We doen het allemaal. Toch hebben we dat (half) uurtje pauze écht nodig om gefocust te blijven. Met deze tips blijf je vast en zeker scherp, de hele dag door.

Zet je wekker

Op regelmatige basis een pauze nemen, is goed voor de concentratie. Neem bijvoorbeeld elk uur 5 minuutjes pauze. Verlies je snel de tijd uit het oog? Stel dan bijvoorbeeld de wekker van je smartphone in. Tomato Work Timer is een goede app die je herinnert om regelmatig een pauze in te lassen.

Kijk naar jezelf

Ben je geen held in het nemen van pauzes? Let dan eens goed op de manier waarop je pauze neemt. Schrijf op hoe vaak je pauze neemt, hoe lang deze duurt en wat je doet. Daar kan je al heel wat wijzer uit worden.

Vroege vogel

Neem je geen enkele pauze tot aan de lunch? Dan breng je daar best zo snel mogelijk verandering in. Het midden van de ochtend is namelijk het ideale moment om even uit te blazen. Hoe vroeger je pauzeert, hoe meer energie, motivatie en concentratie je hebt.

Weg van je bureau

Snel even Facebook checken als pauze? Geen goed idee. Van zodra er weer een mailtje binnenkomt, ben je toch weer aan het werk. Ga daarom weg van je computer, weg van je bureau. Gun je ogen en hersenen wat rust. Ga eens horen bij een collega hoe het met de kinderen gaat of haal een frisse neus.

Fit en gezond

Vermijd koekjes, snoepjes én koffie. Suiker en cafeïne geven je uiteraard een energieboost, maar al snel volgt ongetwijfeld een dipje. Ruil die heerlijke muffin voor een frisse appel en drink voldoende water. Bewegen is ook goed. Neem wat vaker de trap en vermijd de lift.

Me-time

Duik je eigen wereldje in om even aan alle spanningen en stress te ontsnappen. Daarvoor moet je je niet meteen opsluiten op het toilet. Met een hoofdtelefoon en je favoriete muziek of enkele leuke herinneringen aan je laatste vakantie is je hoofd in een mum van tijd weer helemaal leeg.

Powernap

Hou je van een middagdutje? Platte rust kan wonderen verrichten. Dus als je de kans hebt, maak er dan gretig gebruik van. Let wel, een powernap mag niet langer dan 20 minuten duren. Is je baas geen voorstander? Doe dan een paar meditatieoefeningen om te ontspannen.

(dt/em) - Bron: tempo-team 

Meer info over Stress , Workaholics , Ontspanning , Gelukkig op het werk , Evenwicht werk-privé , Gezondheid

07/02/2017