VIVES-bacheloropleiding Luchtvaart mee aan de wieg van internationaal netwerk
Dat de Oostendse campus van de hogeschool VIVES een bacheloropleiding in de Luchtvaart aanbiedt, is allicht niet wijd en zijd bekend.
Tijdens de paasvakantie is het gezellig druk aan de luchthaven van Oostende met heel wat vertrekkers en terugkeerders met hun koffers en handbagage. “Vorig jaar zagen we het aantal passagiers in Oostende met 15 procent toenemen”, vertelt Vanessa Flamez, marketing & communication manager van de luchthaven Oostende-Brugge. “Die groei is vooral te danken aan vollere vliegtuigen van Tui fly en nieuwe bestemmingen.”
Die nieuwe bestemmingen ogen alvast zonnig met Sharm-el-Sheikh, Hurghada, Corfu en Djerba. Want vandaag is Oostende in grote mate een toeristische luchthaven. Het aantal zakenvluchten bleef vorig jaar eerder status quo, al wil de luchthaven nog meer diversifiëren. “Wat we niet mogen onderschatten, is het luik cargo. Vanaf juni zullen we samenwerken met een extra (nieuwe) Italiaanse afhandelaar . Die zal dan ook nieuwe luchtvaartmaatschappijen mét nieuwe cargoklanten meebrengen tot bij ons”, aldus Flamez.
Afgelopen jaar klokte de luchthaven af op 420.000 passagiers. Niet slecht voor een bedrijf dat je qua aantal werknemers als een kmo kan bestempelen. De luchthaven telt 115 vaste medewerkers. Daarbovenop mag je rekenen op een minimum van 300 indirecte tewerkstellingen van toeleveranciers zoals Aviation Services Ostend, Securitas of concessiehouders.
Hoe zit de verhouding van de jobs op de luchthaven van Oostende-Brugge? “In grote lijnen gaat het in 1/3 van de jobs om securitygerelateerde jobs, 1/3 is brandweerpersoneel en 1/3 is een mix van managers, kaderleden en operationele medewerkers zoals airport inspectors”, klinkt het. In elk van die domeinen, zo lezen we op de site van de luchthaven, zijn er ook nog openstaande jobs.
De argumenten om voor een luchthaven te werken lijken universeel. “Naast het internationale karakter speelt het feit dat onze luchthaven op alle domeinen in volle expansie zit”, argumenteert Flamez.
Naast cargo biedt volgens haar ook het luik rond ‘general aviation’ (kleinere chartervliegtuigen, business jets, zakenvluchten,…) mooie perspectieven. Er opent een nieuwe business terminal vanaf mei. Al deze investeringen worden door een privé-investeerder gedragen die ook voor de uitbating zorgt.
Ook een zeer belangrijk argument voor de medewerkers is de nabijheid. In vergelijking met Brussel (of Antwerpen) is Oostende een stuk rustiger qua autoverkeer (en files). “90 procent van ons vast personeelsbestand woont binnen een straal van 40 kilometer. Dus de nabijheid speelt zeker een rol om te kiezen voor een job bij een regionale luchthaven als de onze.”
Terwijl bereikbaarheid voor het personeel erg van tel is, wordt de luchthaven alsmaar internationaler. “Tui blijft de grootste maatschappij die instaat voor alle zuivere vakantiebestemmingen. Maar sinds vorige maand vliegt nu ook de lagekostenmaatschappij Pobeda, een dochter van het Russische Aeroflot, vanuit Moskou op Oostende. De bestemming is een voltreffer. Zo zijn de Russen tuk op de werelderfgoedstad Brugge”, beweert ze.
Klopt het overigens dat Oostende-Brugge vandaag nummer drie is, na Brussels Airport en Charleroi? “Op niveau van passagiers klopt dit wel. De luchthaven van Antwerpen volgt met bijna 300 000 passagiers vorig jaar, al zit deze luchthaven onder dezelfde exploitant. De luchthaven van Luik is groter op het niveau van cargo. Al willen wij daar dus ook verdere stappen in zetten.”
(wv) - www.ostendairport.aero
18 juli 2016Tijdens de paasvakantie is het gezellig druk aan de luchthaven van Oostende met heel wat vertrekkers en terugkeerders met hun koffers en handbagage. “Vorig jaar zagen we het aantal passagiers in Oostende met 15 procent toenemen”, vertelt Vanessa Flamez, marketing & communication manager van de luchthaven Oostende-Brugge. “Die groei is vooral te danken aan vollere vliegtuigen van Tui fly en nieuwe bestemmingen.”
Die nieuwe bestemmingen ogen alvast zonnig met Sharm-el-Sheikh, Hurghada, Corfu en Djerba. Want vandaag is Oostende in grote mate een toeristische luchthaven. Het aantal zakenvluchten bleef vorig jaar eerder status quo, al wil de luchthaven nog meer diversifiëren. “Wat we niet mogen onderschatten, is het luik cargo. Vanaf juni zullen we samenwerken met een extra (nieuwe) Italiaanse afhandelaar . Die zal dan ook nieuwe luchtvaartmaatschappijen mét nieuwe cargoklanten meebrengen tot bij ons”, aldus Flamez.
Afgelopen jaar klokte de luchthaven af op 420.000 passagiers. Niet slecht voor een bedrijf dat je qua aantal werknemers als een kmo kan bestempelen. De luchthaven telt 115 vaste medewerkers. Daarbovenop mag je rekenen op een minimum van 300 indirecte tewerkstellingen van toeleveranciers zoals Aviation Services Ostend, Securitas of concessiehouders.
Hoe zit de verhouding van de jobs op de luchthaven van Oostende-Brugge? “In grote lijnen gaat het in 1/3 van de jobs om securitygerelateerde jobs, 1/3 is brandweerpersoneel en 1/3 is een mix van managers, kaderleden en operationele medewerkers zoals airport inspectors”, klinkt het. In elk van die domeinen, zo lezen we op de site van de luchthaven, zijn er ook nog openstaande jobs.
De argumenten om voor een luchthaven te werken lijken universeel. “Naast het internationale karakter speelt het feit dat onze luchthaven op alle domeinen in volle expansie zit”, argumenteert Flamez.
Naast cargo biedt volgens haar ook het luik rond ‘general aviation’ (kleinere chartervliegtuigen, business jets, zakenvluchten,…) mooie perspectieven. Er opent een nieuwe business terminal vanaf mei. Al deze investeringen worden door een privé-investeerder gedragen die ook voor de uitbating zorgt.
Ook een zeer belangrijk argument voor de medewerkers is de nabijheid. In vergelijking met Brussel (of Antwerpen) is Oostende een stuk rustiger qua autoverkeer (en files). “90 procent van ons vast personeelsbestand woont binnen een straal van 40 kilometer. Dus de nabijheid speelt zeker een rol om te kiezen voor een job bij een regionale luchthaven als de onze.”
Terwijl bereikbaarheid voor het personeel erg van tel is, wordt de luchthaven alsmaar internationaler. “Tui blijft de grootste maatschappij die instaat voor alle zuivere vakantiebestemmingen. Maar sinds vorige maand vliegt nu ook de lagekostenmaatschappij Pobeda, een dochter van het Russische Aeroflot, vanuit Moskou op Oostende. De bestemming is een voltreffer. Zo zijn de Russen tuk op de werelderfgoedstad Brugge”, beweert ze.
Klopt het overigens dat Oostende-Brugge vandaag nummer drie is, na Brussels Airport en Charleroi? “Op niveau van passagiers klopt dit wel. De luchthaven van Antwerpen volgt met bijna 300 000 passagiers vorig jaar, al zit deze luchthaven onder dezelfde exploitant. De luchthaven van Luik is groter op het niveau van cargo. Al willen wij daar dus ook verdere stappen in zetten.”
(wv) - www.ostendairport.aero
18 juli 2016Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Dat de Oostendse campus van de hogeschool VIVES een bacheloropleiding in de Luchtvaart aanbiedt, is allicht niet wijd en zijd bekend.
De luchthavens in ons land zetten op zaterdag 22 april 2017 de deuren open voor een tweede editie van de Luchtvaartdag, net zoals in 2014.
Jobat sprak naar aanleiding van de dag van de luchtvaart met vier medewerkers van Brussels Airport. “Werken op de luchthaven, het is als een microbe.”
Het Vlaams Luchtvaartopleidingscentrum (VLOC) in Oostende is de enige plek in Vlaanderen met luchtvaartopleidingen op bachelorniveau.
Terwijl wij op reis vertrekken, staan anderen klaar om dat voor mekaar te brengen. We spraken met twee helden voor en achter de schermen van jouw vliegreis.
Hoe ga je op een succesvolle en inspirerende manier met webinars aan de slag? Ziehier 7 essentiële tips...
We vroegen aan Rosa (40) uit Gent hoeveel zij verdient en wat haar job precies inhoudt...
Lockdown = thuiswerken. Weg woon-werkverkeer dus. Maar wat deed de Belg met die plotse extra vrije tijd?
Duurzame en herbruikbare energie zijn de toekomst. Maar hoeveel valt er in deze sector eigenlijk te verdienen?
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Terwijl wij op reis vertrekken, staan anderen klaar om dat voor mekaar te brengen. We spraken met twee helden voor en achter de schermen van jouw vliegreis.
De luchthavens in ons land zetten op zaterdag 22 april 2017 de deuren open voor een tweede editie van de Luchtvaartdag, net zoals in 2014.
Het Vlaams Luchtvaartopleidingscentrum (VLOC) in Oostende is de enige plek in Vlaanderen met luchtvaartopleidingen op bachelorniveau.
Dat de Oostendse campus van de hogeschool VIVES een bacheloropleiding in de Luchtvaart aanbiedt, is allicht niet wijd en zijd bekend.
Jobat sprak naar aanleiding van de dag van de luchtvaart met vier medewerkers van Brussels Airport. “Werken op de luchthaven, het is als een microbe.”
Een hospitalisatieverzekering is tegenwoordig een must voor elk gezin. Deze aanvullende verzekering betaalt de kosten terug van een opname in het ziekenhuis die niet vergoed wordt door de wettelijke ziekteverzekering.
Van de perfectionist tot de ontwijker: iedereen heeft weleens af te rekenen met innerlijke saboteurs. Herken jij deze negen?
Sommige teams op kantoor zijn een ware vriendengroep, andere teams staan elkaar naar het leven. In welk team werk jij?
Je gaat elke dag naar je werk. Je bent blij dat je werk hebt. En toch knaagt er iets. Herken je volgende zaken? Dan is het tijd voor een nieuwe uitdaging!