De vijf grootste LinkedIn-irritaties
Begin dit jaar werd op verschillende LinkedIn Groups de vraag gesteld waar LinkedIn-gebruikers zich binnen hun netwerk aan irriteren.
Kwantiteit of kwaliteit, that’s the question. “Volgens de ouderwetse netwerkgedachte kunnen mensen maximaal 150 contacten onderhouden”, vertelt Tom Scholte, specialist in personal branding en medeauteur van het boek Personal brand.nl. “Dus hoe geloofwaardig en waardevol is dan iemand met een netwerk van meer dan 500 LinkedIn-contacten? Hoe kan je van al die mensen onthouden wie ze zijn en wat ze doen? Antwoord: dat kan je niet, en dat hoeft ook niet. Die oude netwerkgedachte kan in de vuilbak. Op LinkedIn geldt: hoe meer connecties hoe beter.”
Zie LinkedIn dus als een puur zakelijk netwerk dat professionals kunnen gebruiken om hun organisatie- en loopbaandoelen te realiseren. Een onuitputtelijk netwerk van mensen die elkaar verder willen helpen. “Dan is iedereen erbij gebaat dat het zo groot en toegankelijk mogelijk is. En zo hoef je niet krampachtig te doen over wie je wel en niet toelaat.”
Voeg je dan werkelijk iédereen toe? “De enige personen die je niet toevoegt, zijn mensen die je niet vertrouwt, mensen waarmee je niet geassocieerd wil worden of die LinkedIn gebruiken als reclame- en verkoopkanaal. Verder accepteer je best gewoon iedereen die je ‘in real life' ook kent of die een persoonlijke uitnodiging schrijft waarom hij of zij met jou in verbinding wil staan.”
En over het zakelijk gebruiken (of uitbuiten) van je netwerk hoef je je niet schuldig te voelen, zegt Tom Scholte. “Zelfs niet als je een contact niet zo goed kent of lang niets van je hebt laten horen. Je bent tenslotte zelf ook beschikbaar voor anderen. Je moet niet met al je contacten elke week koffie gaan drinken. Je hoeft alleen af en toe te kijken waar ze mee bezig zijn en of je ze ergens mee kan helpen.”
En als je contacten tientallen updates per dag plaatsen of hun hele Twitterstream op LinkedIn doorzetten? “Dan kan je ze heel makkelijk uit je LinkedIn ‘timeline' verwijderen. Iedereen is gebaat bij een groot professioneel netwerk: sparen dus die connecties!”
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Begin dit jaar werd op verschillende LinkedIn Groups de vraag gesteld waar LinkedIn-gebruikers zich binnen hun netwerk aan irriteren.
LinkedIn, de sociaalnetwerksite voor professioneel gebruik, heeft zopas een onderzoek gedaan naar zijn gebruikers ...
Uit een onderzoek van netwerksite LinkedIn blijkt dat mannen beter zijn in zakelijk netwerken op het internet dan vrouwen.
Uit het oog, uit het hart? Ruim één op de vier werknemers (26%) heeft tegenwoordig een minder hechte band met zijn of haar collega’s.
Voor wie nu al bezig is met z’n vakantieplanning op te maken, hebben we goed nieuws: ook dit jaar kan je werkgever jou extra bijkomende vakantiedagen geven.
Woon je in Vlaanderen en ben je pas afgestudeerd of heb je je studies stopgezet? Schrijf je dan zo snel mogelijk in bij de VDAB als werkzoekende.
Influencer op sociale media: voor veel jongeren lijkt het een droomcarrière. Maar is de realiteit wel zo rooskleurig?
Charisma betekent dat mensen aandacht voor je hebben. Een vaardigheid waar velen graag over beschikken, ook in hun werk. Maar hoe krijg je charisma?
“Werken bij Nike is iets speciaals”, steekt hr-directeur Filip