Typische bazenpraat
Bazen hebben zo hun eigen taaltje, doorspekt met dooddoeners waar werknemers de muren van oplopen. Paul Verburgt, zelf jarenlang manager, schreef een boekje over die zo herkenbare frasen: ‘Bazenbargoens’.
Enkele voorbeelden:
- "Mijn deur staat altijd open"
Maar voor de deur zit er wel een secretaresse. Haar ontvangstrepertoire is beperkt: ‘hij is in gesprek’ (deur dicht) of ‘hij is er niet’ (deur open). - "Dat zijn details"
Bazenbargoens van de ergste soort. Is het niet hemeltergend arrogant om de dagvulling van je medewerkers af te doen als een detail? - "Hoe vind je zelf dat het gaat?"
Altijd prijs. Zegt de medewerker: ‘Eigenlijk best goed’, dan kan de veroordeling onweerlegbaar worden gemaakt door te wijzen op het gebrek aan inzicht van de betrokkene. Wie zegt: ‘Best wel lastig’, bekent schuld en hangt evengoed. Wanneer zegt een medewerker eens: ‘Waarom zeg je zelf niet wat je vindt?’
(ks) - Illustratie: (rp) - Uit: Bazenbargoens door Paul Verburgt, Uitgeverij Quist