Tijd voor een promotie?
In 2 op 3 kmo’s zien werknemers onvoldoende kansen op promotie.
Dat blijkt uit onderzoek van Hogent, KU Leuven, UGent en Securex bij werkgevers en werknemers van kmo’s in ons land. Kmo’s die inzetten op een loopbaanbeleid - met onder meer loopbanen op maat, jobrotatie en promotiekansen - hebben een competitief voordeel, aldus de onderzoekers. Ze stimuleren ook het mentaal welzijn van hun werknemers.
CHECK: Hoe groot is jouw kans op promotie?
Niet enkel verloning
Een loopbaanbeleid vormt voor kmo’s dus een voordeel, maar blijkt in veel gevallen zelfs een noodzaak. “Inzetten op loopbaanbeleid maakt mee het verschil om talentvol personeel te kunnen behouden en aan te trekken”, aldus Prof. dr. Sophie De Winne van de KU Leuven.
“Het draait niet enkel om een hoge verloning die voor bedrijven steeds moeilijker te dragen is in de huidige tijden van indexeringen en stijgende loonkosten.”
De resultaten van het onderzoek zijn gebaseerd op de kmo’s waarvan zowel de werkgever als minimaal 30 procent van de werknemers de volledige vragenlijst hebben ingevuld. Deze steekproef telt 851 werknemers uit 51 deelnemende kmo’s (= organisaties met minder dan 250 werknemers).
Extra: 10 tips om een mooi salaris binnen te rijven
(William Visterin)