Generatie Z is uitgelezen ondernemer
Eén op de twee leden van de zogenaamde generatie Z, kortweg Gen Z, heeft plannen om ooit een eigen bedrijf te runnen, zo blijkt uit onderzoek.
Gen Z, zeg maar de huidige generatie jongeren van het secundair en hoger onderwijs, wordt later een beroepsgroep met heel specifieke eisen en verwachtingen. Het zijn digikids die opgegroeid zijn in tijden van economische hoogconjunctuur en krapte op de arbeidsmarkt.
Voor HR-managers en bedrijfsleiders wordt het een hele uitdaging om hun personeelsproblematiek af te stemmen op deze toekomstige werknemers. Anderzijds kunnen de jongeren zelf toenadering zoeken door zich goed voor te bereiden op het actuele verwachtingspatroon van de werkgevers. Dat kunnen ze onder meer door hun ondernemende vaardigheden en andere social skills te ontdekken en bij te schaven.
Diverse organisaties en projecten steken daarbij graag een handje toe, denk maar aan StudentStartUP (UHasselt en PXL), Limburg Start Up, de incubatoren (LRM), Ustart Belgium en werkgeversorganisaties, zoals Voka Limburg. Die twee laatste organiseerden nu de Gen Z Hackathon, waarbij 30 ambitieuze studenten van UHasselt en PXL, zich vrijwillig 24 uur lieten opsluiten in het Huis van de Limburgse Ondernemer.
“De studenten hebben zelf het initiatief genomen om in quarantaine geplaatst te worden en zich volledig te laten onderdompelen in de ‘echte’ wereld van ondernemerschap en het alledaagse werkveld”, zegt Cédric Gilissen van studentenclub Ustart. “De nieuwsgierigheid naar de kennis en ervaring van mensen die al jaren met beide voeten in de praktijk staan, is groot. Vandaar dat kansen om deze vaardigheden aan te leren, met beide handen worden gegrepen.”
Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka Limburg, was enthouasiast: “We hebben ons Huis van de Limburgse Ondernemer graag ter beschikking gesteld voor het leermoment van de studenten. Het zijn tenslotte hun ideeën die vorm zullen geven aan de Limburgse ondernemingen van de toekomst.” De Gen Z Award wordt uitgereikt op 4 april. De winnaar mag zich verwachten aan een prijzenpakket ter waarde van 25.000 euro.
(kme)
18 juli 2016Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Eén op de twee leden van de zogenaamde generatie Z, kortweg Gen Z, heeft plannen om ooit een eigen bedrijf te runnen, zo blijkt uit onderzoek.
UNILIN uit Wielsbeke heeft een aantal rekruteringsprogramma’s. Via Campus Recruitment wordt jaarlijks een dertigtal young graduates aangeworven.
Voor het eerst in de geschiedenis zijn er vier verschillende generaties op de werkvloer...
De bestseller ‘Getting Things Done’ van David Allen over persoonlijke productiviteit is nu ook beschikbaar in een editie voor de jongere generatie.
Als het van de werkgevers afhangt, moet iedere opleiding in ons land een stage bevatten van minstens drie maanden.
Vaak worden de termen employer branding en employer marketing door elkaar gebruikt. Toch staan ze voor iets anders. Bij employer branding breng je jouw bedrijfscultuur op een zo aantrekkelijk mogelijke manier over. De volgende stap is employer marketing: je brengt de juiste boodschap naar de juiste doelgroep zodat ze voor jou komen of blijven werken.
Of je nu wel of niet je droomjob uitoefent: het kan nooit kwaad om af en toe eens te reflecteren en je loopbaan grondig onder de loep te nemen...
Je bent jong en je wilt wat… al hoort lid worden van een vakbond daar vaak niet bij. Waarom zou je als jongere werknemer wél of niét lid worden van een vakbond?
Ruim 70% van de werkende Belgen zou op dit moment niet neen zeggen tegen een nieuwe job.