Hoe ergonomisch is jouw werkplek?
Zeker in het tijdperk van het hybride werken is een ergonomische en gezonde werkplek cruciaal. Sommige bedrijven zetten dit hoog op de agenda.
Al van bij de eerste handdruk heeft de rekruteerder er een idee van welk soort vlees hij in de kuip heeft. Zit je neer, ga dan rechtstaan om de ander te begroeten. Maak oogcontact en geef een stevige hand. “Iemand die jou schichtig aankijkt en een slap handje geeft, wekt weinig vertrouwen. Mensen die je in de ogen kijken en je stevig de hand schudden, komen veel meer zelfverzekerd over”, legt Kevin Strubbe uit. “Een kus geven kan in geen geval. In veel bedrijven wordt er ook onder collega’s niet gekust, dus waarom zou jij je er dan als sollicitant wel aan wagen?”
Iemand die ouder is en hoger geplaatst dan jijzelf begroet je in de regel niet met ‘hallo’, maar met ‘dag, mijnheer of mevrouw x’. Laat ook ‘je’ en ‘jij’ achterwege en kies voor ‘u’.
Het sollicitatielokaal binnengekomen, steekt de volgende hindernis de kop op: wat doe je met je gsm? “Je gsm op tafel leggen is eveneens een grote flater. Eigenlijk hou je je mobieltje best zo ver mogelijk van het sollicitatiegesprek weg. Laat hem in de auto achter of in je handtas. Als je hem in je broek- of jaszak stopt, loop je het risico er tijdens het gesprek verwrongen bij te zitten.”
Is je gsm toch het lokaal mee in, zet hem dan volledig uit. “Als sollicitant hoort het zelfs niet om je gsm op trilalarm te zetten. Je moet laten zien dat je je tijd volledig vrijmaakt om aan het sollicitatiegesprek te wijden. Je zou het ook niet op prijs stellen als een rekruteerder zijn mobieltje doodleuk opneemt of constant sms’jes zit te versturen.”
“Ik raad altijd aan iets te nemen zonder bruis, anders krijg je al snel oprispingen terwijl je je verhaal zit te doen. Drink het niet in één keer leeg, hoeveel dorst je ook heb. Je wil de werkgever niet de indruk geven dat je gulzig bent of de stress geven van nog iets te moeten serveren. Het kan ook geen kwaad dat je je glas nog voor een derde vol op tafel laat staan, maar drink er toch tenminste iets van.”
Door de tafelmanieren te respecteren, kan je ook scoren. “Water wordt vaak in een wijnglas aangeboden. Als je dat glas bovenaan vast neemt met je vingers, laat dat een heel andere indruk na dan wanneer je het glas netjes bij de steel vastpakt.”
Net als de verwelkoming blijft het afscheid veelal het meeste bij. Grijp dit moment aan om duidelijk te maken dat je het gesprek aangenaam vond en hoopt op een vervolg.
“Sowieso bedank je de rekruteerder altijd voor zijn tijd. Dat hoeft niet heel stijf en plechtig over te komen, maar kan gerust op een joviale manier. Sluit vervolgens af met een spontane glimlach.” Succes verzekerd.
9 augustus 2019Al van bij de eerste handdruk heeft de rekruteerder er een idee van welk soort vlees hij in de kuip heeft. Zit je neer, ga dan rechtstaan om de ander te begroeten. Maak oogcontact en geef een stevige hand. “Iemand die jou schichtig aankijkt en een slap handje geeft, wekt weinig vertrouwen. Mensen die je in de ogen kijken en je stevig de hand schudden, komen veel meer zelfverzekerd over”, legt Kevin Strubbe uit. “Een kus geven kan in geen geval. In veel bedrijven wordt er ook onder collega’s niet gekust, dus waarom zou jij je er dan als sollicitant wel aan wagen?”
Iemand die ouder is en hoger geplaatst dan jijzelf begroet je in de regel niet met ‘hallo’, maar met ‘dag, mijnheer of mevrouw x’. Laat ook ‘je’ en ‘jij’ achterwege en kies voor ‘u’.
Het sollicitatielokaal binnengekomen, steekt de volgende hindernis de kop op: wat doe je met je gsm? “Je gsm op tafel leggen is eveneens een grote flater. Eigenlijk hou je je mobieltje best zo ver mogelijk van het sollicitatiegesprek weg. Laat hem in de auto achter of in je handtas. Als je hem in je broek- of jaszak stopt, loop je het risico er tijdens het gesprek verwrongen bij te zitten.”
Is je gsm toch het lokaal mee in, zet hem dan volledig uit. “Als sollicitant hoort het zelfs niet om je gsm op trilalarm te zetten. Je moet laten zien dat je je tijd volledig vrijmaakt om aan het sollicitatiegesprek te wijden. Je zou het ook niet op prijs stellen als een rekruteerder zijn mobieltje doodleuk opneemt of constant sms’jes zit te versturen.”
“Ik raad altijd aan iets te nemen zonder bruis, anders krijg je al snel oprispingen terwijl je je verhaal zit te doen. Drink het niet in één keer leeg, hoeveel dorst je ook heb. Je wil de werkgever niet de indruk geven dat je gulzig bent of de stress geven van nog iets te moeten serveren. Het kan ook geen kwaad dat je je glas nog voor een derde vol op tafel laat staan, maar drink er toch tenminste iets van.”
Door de tafelmanieren te respecteren, kan je ook scoren. “Water wordt vaak in een wijnglas aangeboden. Als je dat glas bovenaan vast neemt met je vingers, laat dat een heel andere indruk na dan wanneer je het glas netjes bij de steel vastpakt.”
Net als de verwelkoming blijft het afscheid veelal het meeste bij. Grijp dit moment aan om duidelijk te maken dat je het gesprek aangenaam vond en hoopt op een vervolg.
“Sowieso bedank je de rekruteerder altijd voor zijn tijd. Dat hoeft niet heel stijf en plechtig over te komen, maar kan gerust op een joviale manier. Sluit vervolgens af met een spontane glimlach.” Succes verzekerd.
9 augustus 2019Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Zeker in het tijdperk van het hybride werken is een ergonomische en gezonde werkplek cruciaal. Sommige bedrijven zetten dit hoog op de agenda.
Maaltijdcheques zijn niet alleen voor werknemers een broodnodig gegeven, ook werkgevers maken gretig gebruik van deze vorm van uitbetaling door de voordelen.
Zit je (bijna) elke dag minstens een half uur op de trein of tram? Om de tijd te doden zijn er heel wat interessante gadgets...
De coronacrisis bracht niet alleen kommer en kwel, maar ook solidariteit en samenhorigheid met zich mee. In UZ Leuven bijvoorbeeld...
Als het gaat om aantrekkelijkheid zijn werkgevers aan elkaar gewaagd, maar Belgische organisaties lijken toch een streepje voor te hebben...
Vraag je je af of je nog recht hebt op een eindejaarspremie na je ontslag? Waarschijnlijk wel!
Bij de federale overheid bouw je mee aan een mooiere toekomst voor alle burgers van dit land. Maar je werkt er ook aan je eigen werkgeluk.
Corona kan een behoorlijke impact hebben op ons mentaal welzijn. We legden drie vragen voor aan Julie De Brie, stressmanagementconsultant bij Attentia.
Het coronavirus zorgt voor onzekere gevoelens. Ook onze werkzekerheid lijkt opeens niet meer zo vanzelfsprekend. Toch hoeft het niet zo’n vaart te lopen.
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Was jij tijdens de coronacrisis ook fan van telewerken? Ook in het post-corona tijdperk willen heel wat werknemers van thuis uit blijven werken. Kan dat zomaar?
We worden dagelijks 39 minuten minder gestoord door collega’s bij thuiswerk! En dat heeft zo z'n voordelen...
Het aantal gevallen rond pestgedrag op het werk daalt niet, en verplaatst zich zelfs naar de digitale sfeer...
Om zo goed mogelijk te werken, moet de relatie tussen collega’s dat ook zijn. Maar da's niet altijd zo. We schatten onszelf vaak beter in dan onze collega’s …
Wat doet een Risk Manager precies? Wat zijn de carrièremogelijkheden ? En welk salaris kan een Risk Manager verwachten?
De zomer is voor sollicitanten het ideale moment om hun slag te slaan. Onder meer het warme weer en de langere dagen spelen in het voordeel van kandidaten.
Op zoek naar een job waar je écht een adrenalinekick van krijgt? Word dan ingenieur in een Formule 1-team!
Je werkgever mag controleren of je inderdaad arbeidsongeschikt bent. Hij kan om die reden een controlegeneesheer op je afsturen.
Natuurlijk ga je op zoek naar die nieuwe job omdat je ontevreden bent over je huidige. Maar vanaf dan is een optimistische mindset echt een aanrader.