Sociale media
Vorige

1 van 179

Volgende
Volgend artikel:

Waarom geven mensen hun ontslag via TikTok?

Meer dan 8 op 10 cfo’s vinden LinkedIn-profielen niet betrouwbaar

”Het is van groot belang dat werknemers die op LinkedIn aanwezig zijn hun profiel up-to-date houden en zo hun reputatie beschermen.” (Joël Poilvache, director Robert Half)
Bijna negen op die tien Belgische cfo’s menen dat de informatie die ze vinden op LinkedIn-profielen soms (70%) of nooit (17%) betrouwbaar is. Dat blijkt uit een onderzoek van rekruteringsbedrijf Robert Half bij 200 financieel directeurs.
LinkedIn
”Het is van groot belang dat werknemers die op LinkedIn aanwezig zijn hun profiel up-to-date houden en zo hun reputatie beschermen.” (Joël Poilvache, director Robert Half)

Ongeveer anderhalf miljoen Belgen hebben een account op de professionele netwerksite LinkedIn. De informatie die ze daar plaatsen over zichzelf en hun carrière wordt echter niet altijd als betrouwbaar ervaren door de bezoekers van die profielen. Een onderzoek van Robert Half bij 200 cfo’s leert dat 87 procent van hen zich grote vragen stellen bij de informatie die ze vinden op LinkedIn.

Correct?

Vier op de tien cfo’s (36%) geven als voornaamste reden voor hun wantrouwigheid de onmogelijkheid om te controleren of de gegevens die iemand op LinkedIn plaatst wel correct zijn.

Bovendien mogen we ervan uitgaan dat er op de netwerksite flink overdreven wordt, meent meer dan een derde van de bevraagde financieel directeurs. Vaardigheden en ervaring iets te hard in de verf zetten, is er zeer eenvoudig. Dat controleren, is dan weer zeer moeilijk.

Dat lang niet iedereen zijn profiel up-to-date houdt, is nog een extra reden om de gevonden informatie met argusogen te bekijken, net als de anonimiteit van sociale media. Iedereen geeft immers maar prijs wat hij wilt. Of een profiel echt is, is ook niet altijd 100 procent zeker.

Traditioneel cv

Om al die redenen vindt 83 procent van de bevraagde cfo’s traditionele cv’s betrouwbaarder dan profielen op LinkedIn. Slechts 18 procent is ervan overtuigd dat de informatie die ze op de website vinden toch betrouwbaar en nauwkeurig is.

Dat is belangrijk, zegt Joël Poilvache, director bij Robert Half, omdat LinkedIn al lang niet alleen meer een netwerktool is. “De site is uitgegroeid tot een rekruteringskanaal. Bedrijven en consultants gebruiken het online netwerk steeds vaker om op zoek te gaan naar potentiële kandidaten. Het is dus van groot belang dat medewerkers hun profiel up-to-date houden. Zo bewaken ze tegelijk hun online reputatie.”

Cfo’s die profielen op LinkedIn bekijken, hebben vooral aandacht voor de professionele ervaring van werknemers. Twee derde van de cfo’s zegt op basis daarvan uit te maken of ze een profiel geloofwaardig vinden, gevolgd door iemands opleiding en bewezen vaardigheden.

Online

Uit een eerder onderzoek van Robert Half bij 200 hr-managers (januari 2013, red.) blijkt dat 16 procent van hen LinkedIn gebruikt om te rekruteren. De populairste kanalen zijn online job boards en de bijhorende cv-databanken (41%) en de bedrijfswebsite (40%).

Twintig procent zegt ook Facebook in te zetten. Slechts 9 procent maakt gebruik van de Twitter-account van het bedrijf.

Het inzetten van meer technologie in het rekruteringsproces zorgt wel voor een groter toestroom van cv’s. 35 procent van de hr-managers zegt sindsdien meer sollicitaties te ontvangen.

(wv) 

Betrouwbaarheid LinkedIn profielen
25 juni 2013
Anderen bekeken ook