Is de toekomst radicaal digitaal?
Netwerken komen steeds meer in beeld, werken voor één bedrijf of op dezelfde plek wordt minder mainstream.
“We laten jongeren daarbij vooral zelf aan de slag gaan met media”, zegt communicatieverantwoordelijke Niek Godfroid. “Ze kiezen een thema en maken daar media-inhoud over. Wij ondersteunen hen zodat het eindresultaat technisch goed zit én er mooi uitziet, zoals een perfecte montage of een aantrekkelijke blog. We brengen hen juiste knoppenkennis bij, helpen concepten uit te werken, stellen hun storytellingboodschap scherp …”
“We hebben ook een onderdeel video- en mediaproductie door jongeren. De opdrachten bestaan uit opnames en montages. Sommige klanten in non-profit of jeugdwerk staan open voor het leerproces dat daarbij komt kijken. Maar dankzij onze vaste krachten zit het eindresultaat altijd goed.”
“Onze vrijwilligers zijn gek op digitale media”, zegt Niek Godfroid. “De meeste zijn studenten tussen 18 en 24 jaar. Ze vinden vaak via mond-tot-mondreclame de weg naar ons vanuit studierichtingen als Audiovisuele Kunsten aan het RITCS. Stagiairs blijven vaak ook graag ‘plakken’ als vrijwilliger.”
“Jongeren mediawijsheid bijbrengen – hoe ga je om met sociale media? – doen we tijdens onze mediawijze workshops. Die worden gegeven door meer pedagogisch gerichte profielen of vrijwilligers met een communicatieachtergrond. Tijdens schoolvakanties organiseren we mediakampen voor jongeren tot 16 jaar, zoals een YouTube-kamp of het Mediaravotterskamp waarin je alle ins en outs van je smartphone combineert met ‘scoutsactiviteiten’ zoals survivalopdrachten.”
“Andere kampen heten Appventure, Ini mini media, Robotkamp of Frituur Futuur. Allemaal begeleid door vrijwilligers en jobstudenten. In onze vaste kern zijn we met een twintigtal. Vrijwilligers hebben we altijd nodig. Wanneer je als vaste kracht bij ons aan de slag wilt, vind je onze vacatures op sites als Jeugdwerkjobs.be, VDAB.be, Creativeskills.be of 11.be.”
(wdh) - Meer info: www.mediaraven.be / www.mediahelpdesk.be (digitale tips voor jeugdwerkers)
3 maart 2018Netwerken komen steeds meer in beeld, werken voor één bedrijf of op dezelfde plek wordt minder mainstream.
Ambassadeur zijn van je bedrijf wil vandaag óók zeggen dat je digitaal ambassadeur bent. Het grootste publiek bereik je immers via sociale media.
De industrie wil het nijpend tekort aan technisch geschoold personeel aanpakken. Het West-Vlaamse initiatief Technoboost moet hierbij helpen.
Enkele Gentse vzw’s helpen om jongeren mediawijs te maken. Hoewel de werking van [ew32] en Mediaraven onder Jeugdwerk valt, gaat het over veel meer.
Met ‘De 19 dingen die je nooit met collega’s moet doen’ brengt columniste Japke-d. Bouma een boek vol ironische kantoorlijstjes en carrièreweetjes.
Weet jij hoe je een receptionist(e) wordt? Wat een receptionist(e) precies doet? En wat hij/zij gemiddeld verdient? Een overzicht...
Yasmien Naciri werkt een arbeidsplan uit om mensen die moeilijk hun weg vinden op de arbeidsmarkt toch kansen te bieden.
Dienstencheques zijn een populair en voordelig betaalmiddel. Maar wat zijn het precies en hoeveel kosten ze? Wij zetten de belangrijkste zaken op een rij.
Wat doet een consolidation & reporting analyst precies? Welke vaardigheden moet hij/zij bezitten? En welk loon mag hij/zij verwachten?