Niet verschieten! Zoveel kan je met social media verdienen ...
Mensen knappen sneller af op mainstream reclame. Sociale media vormen een interessant alternatief, maar hoeveel verdienen 'influencers' hieraan?
Playstation en Xbox zijn commercieel gedreven, Serious Urban Games is maatschappelijk relevant. “Jongeren verbeteren er hun mediawijsheid mee en vinden aansluiting bij leeftijdsgenoten”, zegt directeur Lieve Achten van [ew32], een jonge sociaal-maatschappelijke organisatie die zich specialiseert in participatietrajecten. “Onze games verhelderen je blik op de maatschappij. Je leert om te gaan met digitale media door internet, laptops, camera’s en smartphones anders in te zetten dan je gewend bent.”
Voorbeelden van Serious Urban Games?
“Via PlanTrekkers moet je proberen om een bedrijf van een faillissement te redden”, zegt Lieve Achten. “Door te innoveren, nieuwe impulsen, een logo en een naam, interviews doen, reclame maken, een bank binnenstappen… elk half uur telt voor één maand, dus de klok tikt. Jongeren zijn er enthousiast over, maar het is best wel intensief.”
Jobs en werk komen aan bod in #WORK. Je krijgt een coole avatar. Die is helaas werkloos maar heeft wel al een droomjob in gedachten. Het is nu aan jou om de ideale baan voor je alter ego te bemachtigen. Met een tablet in de hand trek je op missie door de stad. Via online opdrachten stap je zo de drempel over bij de VDAB, de vakbond, het ziekenfonds of het interimkantoor. Je verdiende punten ruil je in voor jobcoaching in real life.
No Credit, Game Over! gaat over jongeren en schulden. Aan de hand van digitale media baan je je een weg door de stad om de schulden van het personage af te lossen. Hierbij moet je zelf verschillende instanties en organisaties (VDAB, JAC, OCMW, mutualiteiten, vakbonden, banken…) aanspreken en praktische oplossingen zoeken.
Your City 2050 is een Serious Urban Game met als thema klimaat. Het doet jongeren stilstaan bij de gevolgen van hun handelingen. Het spel was eerst alleen voor Gent, maar wordt nu mogelijk voor heel Vlaanderen.
Nog niet verschenen maar binnenkort beschikbaar: Mind Fits, een game over psychisch welzijn bij jongeren.
“Scholen zijn essentieel in ons verhaal”, zegt Lieve Achten. “Eerst onderzoeken we met jongeren en leerkrachten waar de noden liggen. De games ontwikkelen we in co-creatie met jongeren en de opdrachtgever. Opdrachtgevers zijn dienstverleners zoals VDAB, vakbonden, mutualiteiten, uitzendsector, banken, ondernemerskoepels, bedrijven of immobiliën. We willen naar een leersysteem op basis van ervaringsgericht leren. Laat jongeren drie uur een spel spelen en ze zijn méé met elke leerstof. Je moet hen er alleen de kans toe bieden. Creativiteit en oplossingsgerichtheid komen niet genoeg aan bod in het onderwijs.”
“Om te spelen heb je een GameMaster – de spelbegeleider – nodig. Het zijn rollenspellen. Daarnaast is er een GameDirector, het aanspreekpunt voor scholen en organisaties. Vaak zijn onze ‘flying’ GameMasters startende leerkrachten. Jonge, gedreven mensen die vanuit een bepaalde scholengroep of regio een training volgen als GameMaster en dan van school naar school worden gestuurd. Je onthaalt leerlingen en leerkrachten, start met een heldere intro en gidst de deelnemers doorheen het spel. Afsluiten doe je met een nabespreking. Omdat de doelgroepen erg divers zijn, is de uitkomst ook telkens anders. Zowel qua inhoud als vorm een interessante uitdaging.”
(wdh) - Meer info: Ew32.be
3 maart 2018Playstation en Xbox zijn commercieel gedreven, Serious Urban Games is maatschappelijk relevant. “Jongeren verbeteren er hun mediawijsheid mee en vinden aansluiting bij leeftijdsgenoten”, zegt directeur Lieve Achten van [ew32], een jonge sociaal-maatschappelijke organisatie die zich specialiseert in participatietrajecten. “Onze games verhelderen je blik op de maatschappij. Je leert om te gaan met digitale media door internet, laptops, camera’s en smartphones anders in te zetten dan je gewend bent.”
Voorbeelden van Serious Urban Games?
“Via PlanTrekkers moet je proberen om een bedrijf van een faillissement te redden”, zegt Lieve Achten. “Door te innoveren, nieuwe impulsen, een logo en een naam, interviews doen, reclame maken, een bank binnenstappen… elk half uur telt voor één maand, dus de klok tikt. Jongeren zijn er enthousiast over, maar het is best wel intensief.”
Jobs en werk komen aan bod in #WORK. Je krijgt een coole avatar. Die is helaas werkloos maar heeft wel al een droomjob in gedachten. Het is nu aan jou om de ideale baan voor je alter ego te bemachtigen. Met een tablet in de hand trek je op missie door de stad. Via online opdrachten stap je zo de drempel over bij de VDAB, de vakbond, het ziekenfonds of het interimkantoor. Je verdiende punten ruil je in voor jobcoaching in real life.
No Credit, Game Over! gaat over jongeren en schulden. Aan de hand van digitale media baan je je een weg door de stad om de schulden van het personage af te lossen. Hierbij moet je zelf verschillende instanties en organisaties (VDAB, JAC, OCMW, mutualiteiten, vakbonden, banken…) aanspreken en praktische oplossingen zoeken.
Your City 2050 is een Serious Urban Game met als thema klimaat. Het doet jongeren stilstaan bij de gevolgen van hun handelingen. Het spel was eerst alleen voor Gent, maar wordt nu mogelijk voor heel Vlaanderen.
Nog niet verschenen maar binnenkort beschikbaar: Mind Fits, een game over psychisch welzijn bij jongeren.
“Scholen zijn essentieel in ons verhaal”, zegt Lieve Achten. “Eerst onderzoeken we met jongeren en leerkrachten waar de noden liggen. De games ontwikkelen we in co-creatie met jongeren en de opdrachtgever. Opdrachtgevers zijn dienstverleners zoals VDAB, vakbonden, mutualiteiten, uitzendsector, banken, ondernemerskoepels, bedrijven of immobiliën. We willen naar een leersysteem op basis van ervaringsgericht leren. Laat jongeren drie uur een spel spelen en ze zijn méé met elke leerstof. Je moet hen er alleen de kans toe bieden. Creativiteit en oplossingsgerichtheid komen niet genoeg aan bod in het onderwijs.”
“Om te spelen heb je een GameMaster – de spelbegeleider – nodig. Het zijn rollenspellen. Daarnaast is er een GameDirector, het aanspreekpunt voor scholen en organisaties. Vaak zijn onze ‘flying’ GameMasters startende leerkrachten. Jonge, gedreven mensen die vanuit een bepaalde scholengroep of regio een training volgen als GameMaster en dan van school naar school worden gestuurd. Je onthaalt leerlingen en leerkrachten, start met een heldere intro en gidst de deelnemers doorheen het spel. Afsluiten doe je met een nabespreking. Omdat de doelgroepen erg divers zijn, is de uitkomst ook telkens anders. Zowel qua inhoud als vorm een interessante uitdaging.”
(wdh) - Meer info: Ew32.be
3 maart 2018Mensen knappen sneller af op mainstream reclame. Sociale media vormen een interessant alternatief, maar hoeveel verdienen 'influencers' hieraan?
Met deze online tool kunnen jongeren testen of zij over de soft skills beschikken die voor werkgevers en rekruteerders belangrijk zijn.
Drones zijn hot. In het project Drone-Age van RVO-Society leren jongeren in Leuven en Asse hoe een drone werkt en kunnen ze er zelf een bouwen.
Hoe maak je toekomstige collega’s warm voor een job in techniek of productie? Met virtual reality en gamification, wat lang geen toekomstmuziek meer is.
Hoe kun je als stagiair een vast contract versieren bij je favoriete werkgever? Met wat geluk… en de juiste aanpak!
Je werkgever mag jouw arbeidsongeschiktheid controleren. Het meest aangewezen controlemiddel hiervoor is het medisch onderzoek door een controlearts.
Vandaag in deel 2: hoe kan een carrière bij de overheid eruit zien? Switch je vlot van rol en kan je overstappen naar een andere overheidsdienst?
Ben je pas ontslagen? Of ben je van plan om ontslag te nemen? Bereken dan hier je opzegtermijn!
We vroegen aan Nico Lauwers (46) uit Ophasselt hoeveel hij verdient en wat zijn job precies inhoudt...
Drones zijn hot. In het project Drone-Age van RVO-Society leren jongeren in Leuven en Asse hoe een drone werkt en kunnen ze er zelf een bouwen.
Met deze online tool kunnen jongeren testen of zij over de soft skills beschikken die voor werkgevers en rekruteerders belangrijk zijn.
Hoe maak je toekomstige collega’s warm voor een job in techniek of productie? Met virtual reality en gamification, wat lang geen toekomstmuziek meer is.
Mensen knappen sneller af op mainstream reclame. Sociale media vormen een interessant alternatief, maar hoeveel verdienen 'influencers' hieraan?
Een carrièreswitch maak je niet zomaar. Waar let je best op als je de sprong wil wagen? Enkele do’s en don’ts ...
Om knelpunten én opportuniteiten op de Limburgse arbeidsmarkt onder de aandacht te brengen, verzamelde Jobat enkele prominente experts aan de gesprekstafel.
Wat is de impact van de coronapandemie op jouw verplaatsingen naar je (thuis)kantoor?
Brusselse werkgevers surfen mee op het nieuws. Komt de hoofdstad positief in het nieuws, dan groeit de belangstelling. Alleen gebeurt meestal het omgekeerde...
Kan mijn baas me verplichten om, tijdens de vakantie van een collega, die zijn werk erbij te nemen?